Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jasper Zwinkels

Floramotion kijkt terug op vier marathons in vier weken

Tholen - "In feite hebben we dit jaar vier marathons achter elkaar gelopen, om niet te zeggen gesprint." Jasper Zwinkels, operationeel manager bij Floramotion, vertelt dat ze de afgelopen drie maanden niet hebben stilgezeten. "De Valentijn, Franse Grootouderdag (Fête des Grands-Mères), Internationale Vrouwendag en Engelse Moederdag zaten erg dicht op elkaar en op alle vier die dagen hebben we weer flinke aantallen gedraaid. Dat bracht uitdagingen met zich mee, maar terugkijkend hebben we best een prestatie geleverd."

Het bedrijf timmert aan de weg en heeft het afgelopen jaar flink geïnvesteerd in een efficiënt machinepark. Beneden staan een tweetal nieuwe Bercomex Boeketlijnen en ook een aantal nieuwe bind- en vulmachines. "Die moesten er ook echt komen, gezien de wederom sterk gestegen kosten voor arbeid. Daarnaast gaan we binnenkort overstappen op een ander softwarepakket, waarmee we nog weer efficiënter kunnen werken en arbeid besparen."

Het bedrijf, dat planten en bloemen 'winkelklaar' aflevert bij retailklanten door heel Europa, is het afgelopen jaar weer flink gegroeid. "Fun fact, we hebben dit jaar met de Valentijn meer dan 1 miljoen rozen verkocht. Dat is een record en sowieso zien we onze klanten groeien. Dat is natuurlijk mooi, maar de kunst is om die groei wat gelijkmatiger over het jaar te verdelen. We hebben grote pieken en dat maakt ons erg afhankelijk van uitzendkrachten. Voor ons klantenbestand zijn wij daarom altijd op zoek naar klanten die jaarrond afnemen, en dan willen wij graag voor deze klant een topprestatie neerzetten rondom zijn top verkoopdagen zoals Valentijn."

Dankzij de machines en een strakke productieplanning is het maken van overuren en werken in de weekenden beperkt gebleven (met de huidige arbeidskosten kunnen de toeslagen flink aantikken). Een andere uitdaging was de prijsontwikkeling. "Er waren rozen die met de Moederdag duurder waren dan met Valentijn, dat is ongekend. Ook dat komt omdat die dagen dit jaar zo dicht op elkaar zaten. We werken veel met jaarrond afspraken, maar we zien dat kwekers voorzichtiger worden en meer met termijnafspraken willen werken. Dat betekent dat we prijsinschattingen maken en soms last minute meer daghandel moeten inkopen. Is een tulp dan twee keer zo duur als gebruikelijk, dan hang je."

Tulpen sprongen er overigens echt uit, maar echt grote problemen bleven gelukkig uit. "We dachten dat die situatie met die Houthi's in het Midden-Oosten voor erg hoge prijzen zou zorgen, maar dat viel uiteindelijk wel mee. Alles bij elkaar pakt het seizoen positief uit, vanwege die groei van onze klanten, maar ook omdat onze importverwerking steeds omvangrijker wordt. We zijn dit sinds vorig jaar begonnen, omdat Flower Handling Services van Flora Holland zou gaan stoppen (en inmiddels gestopt is). We zijn daarom ook trots op de mooie samenwerkingen die daardoor ontstaan zijn met FreshCap en van Duyvenvoorde Import (een grote kweker uit Zuid-Afrika en het importbedrijf van een Nederlandse exporteur). Onze collega's van de verwerking vinden het leuk werk en zijn er trots op al deze mooie importbloemen te mogen verwerken. We zouden wat dat betreft graag nog wel meer importverwerking willen doen."

Floramotion blikt kortom terug op een paar drukke maanden, maar een tijdje niets doen is er uiteraard niet bij. "De volgende piekdagen als de Europese Moederdag, de Franse en Poolse Moederdagen en ook het piekseizoen van FreshCap staan alweer voor de deur! Daarbij zoeken wij ook nog een accountmanager voor de Franse markt".

Voor meer informatie:
FloraMotion
jasper@floramotion.nl
www.floramotion.nl