Op 31 januari 2024 tekenden Barto Piersma, directeur Nationale Programma's bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Mark-Jan Terwindt, Algemeen Directeur van de Koninklijke Handelsbond voor Boomkwekerij- en Bolproducten (Royal Anthos), een contract in het kader van de Europese regeling voor voorlichtings- en afzetbevorderende acties van landbouwproducten. Op basis hiervan start Royal Anthos op 1 februari 2024 met het 3-jarig promotieprogramma: ’Flower Bulbs from Europe make the United States bloom’.
Foto: l: Mark-Jan Terwindt, r: Barto Piersma
Het promotieprogramma richt zich op de bevordering van de afzet van Europese bloembollen in de Verenigde Staten. De totale begroting voor dit programma is € 1,9 miljoen. De EU financiert hiervan 80%, de leden van Royal Anthos nemen de resterende 20% voor hun rekening.
Ambities en activiteiten
De campagne heeft drie doelstellingen:
- Bewustwording creëren met het oogmerk meer Amerikaanse huishoudens te herinneren aan het aankoopmoment van een breed assortiment bloembollen en bolbloemen;
- Het kennisniveau verhogen over het gebruik van bloembollen in de tuin, bloembollen op pot en bolbloemen, zoals tulpen en lelies;
- Vergroten van de export van bloembollen naar de VS.
Om deze doelstellingen te bereiken bestaat het programma uit de volgende activiteiten:
- Een mediacampagne gericht op het vergroten van het bewustzijn van de consument;
- Een mediacampagne gericht op educatie;
- De organisatie van “Tulip Day” evenementen.
Voor de uitvoering van de mediacampagnes werkt Royal Anthos samen met het Amerikaanse PR-bureau de Garden Media Group.
Bron: Royal Athos