De International Air Transport Association heeft gegevens over de wereldwijde luchtvrachtmarkten vrijgegeven waaruit blijkt dat de vraag naar luchtvracht in 2023 weer is gestegen, met een bijzonder sterke prestatie in het vierde kwartaal ondanks de economische onzekerheden. De vraag voor het volledige jaar bereikte een niveau dat net iets onder dat van 2022 en 2019 lag.

De wereldwijde vraag voor het volledige jaar in 2023, gemeten in vrachttonkilometers (CTK's), daalde met 1,9% ten opzichte van 2022 (-2,2% voor internationale operaties). Vergeleken met 2019 was er een daling van 3,6% (-3,8 voor internationale operaties).

De capaciteit in 2023, gemeten in beschikbare vrachttonkilometers (ACTK's), was 11,3% hoger dan in 2022 (+9,6% voor internationale operaties). In vergelijking met 2019 (pre-Covid) steeg de capaciteit met 2,5% (0,0% voor internationale operaties).

December 2023 liet een uitzonderlijk sterke prestatie zien: de wereldwijde vraag lag 10,8% boven het niveau van 2022 (+11,5% voor internationale activiteiten). Dit was de sterkste jaarlijkse groei van de afgelopen twee jaar. De wereldwijde capaciteit lag 13,6% boven het niveau van 2022 (+14,1% voor internationale activiteiten).

Enkele opmerkelijke factoren:

  • De wereldwijde grensoverschrijdende handel vertoonde in oktober voor de derde maand op rij groei, waarmee de eerdere neerwaartse trend werd omgebogen.
  • De inflatie in december in zowel de Verenigde Staten als de EU, gemeten aan de hand van de overeenkomstige index van de consumentenprijzen (CPI), bleef onder de 3,5% op jaarbasis. De Chinese CPI gaf echter voor de derde maand op rij deflatie aan, waardoor de vrees voor een economische vertraging toenam.
  • Zowel de inkoopmanagersindex voor de productie als de inkoopindex voor nieuwe exportorders (PMI's), twee belangrijke indicatoren voor de wereldwijde vraag naar luchtvracht, bleven in december onder de 50-mark, de gebruikelijke indicatoren voor inkrimping.

"Ondanks politieke en economische uitdagingen wonnen de luchtvrachtmarkten in 2023 terrein, dat ze in 2022 verloren na de buitengewone Covid-piek in 2021, terug. Hoewel de vraag over het hele jaar 3,6% onder het niveau van voor de Covid bleef, is de aanzienlijke versterking in het laatste kwartaal een teken dat de markten zich stabiliseren in de richting van meer normale vraagpatronen. Dat geeft de sector een zeer solide basis voor succes in 2024. Maar met aanhoudende, en in sommige gevallen toenemende, instabiliteit in geopolitiek en economische werking, moet er de komende maanden weinig als vanzelfsprekend worden beschouwd," aldus Willie Walsh, directeur-generaal van IATA.

Problemen Rode Zee
In november en december kende het luchtvrachtvervoer een bescheiden stijging van de vraag en de opbrengsten als gevolg van de problemen in de Rode Zee. Bij het vergelijken van gegevens voor de week die begon op 4 november 2023 en de week die eindigde op 9 december 2023 werd het volgende waargenomen:

  • Een toename van de wereldwijde vraag naar luchtvracht met 1% in combinatie met een stijging van de opbrengsten met 5%;
  • In de regio AziĆ«-Pacific steeg de vraag met 2% en de opbrengst met 6%;
  • Een toename van de vraag tussen China en de rest van de wereld met 1% en een stijging van de opbrengst met 11%;
  • In Europa bleef de vraag gelijk, maar stegen de opbrengsten met 3%;
  • In het Midden-Oosten bleef de vraag constant en stegen de opbrengsten met 4%.

De gegevens voor de laatste helft van december toonden een normalisering van de vraag en de rendementen.

Voor meer informatie:
International Air Transport Association
+41 22 770 2967
corpcomms@iata.org