Er moet structureel veel meer geld komen voor het in goede conditie houden van ons infrastructuurnetwerk. Dat maken problemen zoals nu met de Vollenhoventunnel en eerder met de Prinses Margriettunnel goed duidelijk, zo vertelde Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN afgelopen weekend in een uitzending van RTL Nieuws. "De infrastructuur brokkelt aan alle kanten af. Jarenlang is te weinig onderhoud gepleegd. Daardoor ontstaan nu om de haverklap problemen."

Ze herhaalde deze boodschap ook nog tijdens het ledencongres TLN Inspireert tijdens het gesprek dat ze daar had met Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, zo meldt TLN.

De problemen die spelen bij de Vollenhoventunnel in de A28 in Zeist en de Prins Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure en die dreigen te ontstaan op enkele andere plekken, hebben een natuurlijke oorzaak, zo legt Post uit.

Grondwater en drukverschil zorgen dat tunneldelen omhoog komen. "Maar wat de oorzaak ook is: dergelijke problemen zorgen dat de druk op ons infrastructuurnetwerk langzaam te groot wordt. En de transportsector heeft daar als eerste last van."

Economische schade
De beperkingen die nu bij de Vollenhoventunnel gaan gelden en die op sommige andere plekken zijn ingesteld, hebben niet direct invloed op het vrachtverkeer. De snelheid is teruggeschroefd naar 90 kilometer ’s nachts en 70 kilometer overdag. "Dat is voor ons niet onoverkomelijk. Al kunnen de maatregelen wel heftiger worden", zegt Post. "Zo kunnen gewichtsbeperkingen worden ingesteld. Dat betekent dat vrachtverkeer moet omrijden, vaak via het omringende provinciale wegennetwerk dat helemaal niet berekend is op deze hoeveelheid vrachtverkeer."

Voor woon-werkverkeer zijn files vervelend, maar de transportsector verdient zijn geld op de weg. Post zegt hierover: "Alles waardoor je tijd verliest, zoals omrijden of in de file staan, zorgt direct voor economische schade. Daarbij gaat het om enorme bedragen."

Zwak punt infrastructuur
Wat TLN daarbij zorgen baart, is dat dit het zoveelste zwakke punt in de Nederlandse infrastructuur is. "We hebben te maken met jarenlang achterstallig onderhoud. Denk aan wegen die uitvallen door scheuren in het wegdek omdat het asfalt niet goed is. Of aan viaducten die simpelweg onveilig zijn geworden", benadrukt Post. "Dat komt hier bovenop. Omdat we jarenlang wel hebben geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe wegen, maar niet in onderhoud. Daarvan ervaren we nu ook de consequenties."

Post vervolgt dat Rijkswaterstaat een overvolle onderhoudsagenda heeft. "Daardoor gebeurt het dat onderhoud regelmatig heel lang duurt. Omdat er eerst budget en dan mensen moeten worden gevonden om het onderhoud te klaren. Dat is de laatste tijd eerder regel dan uitzondering."

Filecijfers
Daarnaast is het hartstikke druk op de Nederlandse wegen, stelt zij. "Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid voorspelde al dat het na corona weer net zo druk zou worden op de Nederlandse wegen als ervoor. En dat is ook uitgekomen, zo laten de filecijfers van de ANWB zien. En nu is het misschien zelfs nog wel drukker."

"Al deze zaken bij elkaar opgeteld, maken duidelijk hoe kwetsbaar het Nederlandse wegennetwerk is, en waarom extra, structurele investeringen nodig zijn", concludeert Post.

Bron: TLN