Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Dat ik mijn producten eerder geleverd krijg, zorgt voor meer rust"

Sinds begin dit jaar is locatie Rijnsburg van het traditionele verdeelproces overgestapt op het vraaggestuurd orderpicken. Gevolg daarvan is de dienst Select Delivery, waarbij kopers kunnen kiezen in welk tijdvak zij hun producten aangeleverd krijgen. “Een hele verbetering”, zo stelt Sander Hogenboom van Sanders Fleurs.

“In het verleden heb ik me weleens negatief uitgelaten over het te laat leveren van mijn bloemen. In 2022 kwam het soms voor dat er pas rond 13.00 uur of 13.15 uur werd geleverd. Dat zorgde voor de nodige spanning binnen ons bedrijf, want wij willen ook tijdig aan onze klanten in Frankrijk leveren”, vertelt hij.

Eerst sceptisch
“Aanvankelijk keek ik ook sceptisch naar orderpicken, omdat het in het begin leek alsof het oude systeem toch beter werkte. Het duurde ook bij orderpicken langer voordat ik mijn handel kreeg, en hetzelfde geldt voor collega-kopers. Maar ik begrijp ook dat alle begin moeilijk is, en dat het niet in één keer vlekkeloos kan verlopen.”

“Toen kwam Royal FloraHolland met de pilot vervroegd uitleveren van Klokvoorverkooptransacties, wat nu onderdeel van Select Delivery is geworden. Wij mochten meedoen met de pilot. Het resulteerde erin dat ik mijn Klokvoorverkoop op de maandagen al vóór 8.00 uur in mijn box heb. Overigens heb ik de rest van mijn handel dan al binnen om 10.15 uur! Ik hoef in ieder geval niet meer te wachten op einde verdeling. Dat betekent dat ik al tussen 11.30 en 12.00 uur kan wegrijden. Dat is top, en echt een verbetering ten opzichte van hoe het was.”

‘We komen beter aan onze rust toe’
Dat de pilot vervroegd uitleveren nu een officiële dienst is geworden (het eerste tijdvak van Select Delivery) is voor Sander dus meer dan geslaagd. “Het past ons ontzettend goed. Wij komen beter aan onze rust toe. Want ook wat betreft de rij- en rusttijden zullen we ons aan de wet moeten houden. Je wilt niet in België of Frankrijk in de problemen komen, want de boetes zijn hoog. Ik hoor regelmatig over chauffeurs die het niet zo nauw nemen met de rusttijden. Dat willen wij voorkomen en dat kan gelukkig, want wij hebben onze lijn goed voor elkaar.”

Verder vertelt Sander: “Op dit moment maak ik ook gebruik van de klok pilot Select Delivery 10.00 – 13.00 uur op de vrijdagen. Hierdoor krijg ik beter beladen stapelwagens, waardoor ik minder hoef in te dikken. Ook zou ik later aan mijn werkdag kunnen beginnen, maar de gewoonte om vroeg te beginnen zit er nog steeds in. Dat zal nog wel even duren”.

bron: Royal FloraHolland

Heeft Sander misschien nog wensen voor de toekomst? “Stel dat er straks verschillende tijdvakken mogelijk zouden zijn, dan zouden wij vooral baat hebben bij het vroege afleveren op de maandag voor de klok, want dat is nu alleen nog beschikbaar voor Klokvoorverkoop. Luister daarbij vooral goed naar de wensen van klanten, dat zou de afleverprocessen voor iedereen beter maken, denk ik.”

Publicatiedatum: