Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henri Groothuis, Mandersloot

"Elektrisch en waterstof binnen enkele jaren alternatief voor fossiele brandstof"

"De actieradius van elektrische vrachtwagens voor internationaal vervoer is nu simpelweg nog ontoereikend en nog geen geschikt alternatief. Maar we geloven dat deze techniek en ook waterstof binnen enkele jaren wel een goed alternatief zijn voor fossiele brandstof. Wij denken dan ook dat het gebruik van een combinatie van aandrijflijnen, in combinatie met de modal shift een pad voor de toekomst is."

Mandersloot is gespecialiseerd in logistieke dienstverlening en geconditioneerd transport naar of vanuit de Benelux naar Centraal-Europa. Henri Groothuis is Operations Manager en vertelt over recente investeringen die de bedrijfsvoering moeten verduurzamen. "Als logistiek dienstverlener zijnde zijn we ons ervan bewust dat we een flinke invloed hebben op het milieu. Daarom vinden we ook dat we moeten investeren om onze footprint terug te dringen.’

Zo is er, naast nieuwe generaties koelmotoren, recentelijk geïnvesteerd in LNG-auto’s (Liquefield Natural Gas). Henri: "Met een volle tank kunnen wij tot 900 kilometer rijden. Dit maakt de brandstof geschikt voor zwaar transport over lange afstanden. Inmiddels hebben we twaalf van deze auto’s internationaal rondrijden." Naast de LNG-auto’s ziet Henri andere kansen op het gebied van verduurzaming. "Volledig afstappen van fossiele brandstoffen is één ding, maar dat is nog niet zo eenvoudig voor de korte termijn. In veel gevallen is het vooralsnog toekomstmuziek en afhankelijk van de technologische ontwikkelingen en laadinfrastructuur. LNG is voor ons nu een mooi alternatief, maar we kunnen zoveel andere duurzame dingen doen. Denk onder meer aan een bredere inzet van LZV-trucks, de langere en zwaardere vrachtcombinatie, in heel Europa op basis van gelijkwaardige regelgeving. Deze gebruiken wij al jaren in Nederland en ook een korte periode in Tsjechië. In plaats van de standaard 13,20 laadmeter is er nu ruimte voor 21 laadmeter. Wat uiteraard bijdraagt aan verduurzaming en efficiency."

Trein
De wens om te verduurzamen in combinatie met de alsmaar stijgende kosten en de grote vraag naar chauffeurs, maakt dat Mandersloot ook verder om zich heen kijkt naar alternatieve manieren van vervoer. Vervoer per spoor zou voor Mandersloot in de toekomst een uitkomst kunnen bieden. "De eerste bloemen en planten zijn al per trein naar Polen vervoerd. Dit was een pilot, dus het begin is er. Er moet echter nog wel heel wat gebeuren voordat dit een serieus alternatief kan zijn. Vervoer van versproducten over het spoor is niet gemakkelijk en het duurt nu nog te lang om de producten op de plaats van bestemming te krijgen. De gehele keten zal hierin moeten meebewegen en veranderen. Desalniettemin blijven we betrokken en volgen we de ontwikkelingen op de voet, want uiteindelijk is het een duurzamer manier van transport die ons in de toekomst mogelijk een extra optie biedt."

Bedrijfslocaties en papierloos
Mandersloot werkt vanuit verschillende locaties: Nederland, Polen, Tsjechië, Hongarije en Roemenië. In Scherpenzeel heeft het bedrijf inmiddels een dak vol zonnepanelen aangelegd. Ook is alle verlichting op en rondom het pand vervangen door LED-verlichting. Henri: "Het is slechts een kwestie van tijd voordat we ook op onze andere locaties, waar mogelijk, zonnepanelen installeren. Het één en ander wordt echter steeds meer bemoeilijkt door de problemen met de infrastructuur van energie en de transitie waar Europa middenin zit."

Een andere – korte termijn – ambitie van Mandersloot is papierloos te worden. "De eerste stap daartoe is de digitale CMR, de E-CMR, als vervanger voor de papieren vrachtbrief. We zijn bezig met de voorbereidingen om het zo in te richten dat, als klanten het niet zelf doen, we het voor hen gaan regelen. Er is simpelweg geen reden om het niet te doen. Ook hier geldt dat de keten zal moeten veranderen en de regelgeving in Europa gelijkwaardig is."

Uitdagingen
Volgens Henri valt er de komende jaren nog veel te winnen. Het familiebedrijf wil op termijn 'CO2-neutraal' worden. Henri: "Met behulp van BigMile hebben we onze carbon footprint inzichtelijk gemaakt, die we verder willen terugdringen. Dit in de breedste zin van het woord. Zo kijken we ook naar afvalstromen: het scheiden en recyclen hiervan."

Eén van de grootste uitdagingen voor Mandersloot is dat de alternatieve brandstoffen en -vervoersmiddelen nu nog niet altijd toereikend zijn om je footprint te verminderen. Het commerciële belang zal nog groter moeten worden gemaakt want de efficiency staat onder druk bij ingebruikname van deze opties. "Gebouwen kun je zelf energieneutraal krijgen of maken. Dat is haalbaar en realiseer je door te investeren in je panden. Alleen voor het transport gerelateerde deel ben je voor een redelijk groot deel afhankelijk van de sector, de klant, softwareoplossingen en ontwikkelingen."

2e Lean & Green Star
In maart 2023 is Mandersloot deelnemer geworden van het Lean & Green programma. Het bedrijf is gemotiveerd om de duurzame weg verder te vervolgen en, deelnemend aan het Lean & Green programma, actief te zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor CO2-reductie. Investeringen in zonne-energie, onderzoeken naar mogelijkheden voor e-trucks, jaarlijkse vernieuwing van de vloot, en de ontwikkeling van een Mandersloot Academy (waar trainingen en begeleiding verzorgd wordt voor hun personeel) zullen de komende tijd op de agenda staan van Mandersloot.

Voor meer informatie:
Mandersloot’s Expeditiebedrijf
’t Zwarte Land 10
3925 CK Scherpenzeel
Tel.: +31 33 277644
[email protected]
www.mandersloot.eu

Publicatiedatum: