Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kunstgeschiedenis, kamperen en kennisoverdracht: Tineke is niet te stoppen

Sommige mensen zijn niet te stoppen. Zo wilde Tineke de Graaf na het bereiken van de AOW-leeftijd in een andere rol blijven doorwerken in het onderwijs. Ze ging in gesprek met haar werkgever en nu helpt ze basisschoolleerkrachten met hun professionele ontwikkeling. In dit artikel vertellen Tineke en werkgever Linda Meijer hoe het zo is gekomen.

Het bereiken van de AOW-leeftijd is voor veel mensen een mijlpaal. Ook voor Tineke. Toch is ze blij dat ze bij Ambion, een samenwerkingsverband van 24 openbare basisscholen, nog ruim een jaar kan doorwerken als coördinator van de Ambion Academie. “Als je vanaf je dertiende werkt, is het best gek om ineens tot stilstand te komen. Ik ben altijd bezig geweest, dus stil zitten past niet bij mij.” Tineke vertelt over de cursus kunstgeschiedenis die ze sinds 16 mei heeft afgerond en over de verdiepende cursus die binnenkort start. Over de assessments die ze ongeveer 10 keer per jaar afneemt voor hogeschool NHL Stenden en over de camping in Zuid-Duitsland die ze zou willen beheren. Het is overduidelijk: Tineke is niet te stoppen. “Daarom is het zo fijn dat ik in overleg nog door kan bij Ambion.”


Linda en Tineke

Het gesprek op gang
“Wij zijn natuurlijk erg blij dat Tineke bij Ambion door wilde. Zoals in zoveel sectoren heeft ook het onderwijs last van het personeelstekort”, vertelt Linda, strategisch beleidsmedewerker HR bij de onderwijsstichting. “Hoe we hierop uitkwamen? Door gewoon in gesprek te gaan. Ik heb gevraagd naar de wensen van Tineke, waarna we samen keken hoe we dat konden vormgeven. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een takenpakket waar beide partijen blij mee zijn.”

Tineke staat niet meer voor de klas, tenzij het niet anders kan. Ze richt zich nu een dag per week volledig op Ambion Academie. “Ik inventariseer de opleidingswensen van leerkrachten en streef ernaar zoveel mogelijk mensen aan de studie te krijgen. Ik geloof echt in een leven lang leren, zeker in het onderwijs. Gelukkig is het animo om te studeren bij Ambion groot. Dat geeft energie.”

Linda: “En het aanblijven van Tineke heeft ook een balletje doen rollen. Zo is er ook een aantal andere collega’s die na het bereiken van de AOW-leeftijd graag door wil.” Tineke vult aan: “Dat zegt wat mij betreft ook iets over Ambion als plezierige werkgever. Als de sfeer goed is, voelt het voor mij bijna niet als werken.”

Tips voor werkgevers
Tineke: “Ga het gesprek aan met je mensen en luister naar wat zij willen. En tegen mensen die bijna met pensioen gaan, zeg ik: doe wat je leuk vindt. Haal je plezier uit je werk? Blijf dat dan doen. En blijf nieuwe dingen doen, want dat is ook goed voor je hoofd.”

Linda: “Wat mij betreft moeten werkgevers vooral luisteren. Mensen willen gehoord en gezien worden, dus ik denk dat luisteren naar de wensen van je mensen heel belangrijk is. Want als er een wil is, is er vaak ook een weg.”

Over Ambion
Ambion staat voor Ambitie in Onderwijs. De vierentwintig openbare basisscholen van Ambion bieden eigentijds en kwalitatief onderwijs in de regio Joure en Heerenveen. Daarbij staan vertrouwen, verbinding en ontwikkeling centraal. De scholen werken intensief samen, maar kennen ook ieder hun eigen gezicht.

Wil je meer weten over de versoepelde regels voor werkgevers wanneer zij mensen in dienst hebben die na de AOW doorwerken? Kijk dan op www.ondernemersplein.nl of www.rijksoverheid.nl/aow voor meer informatie.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Publicatiedatum: