Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vraag bij Tesco meer dan 300% hoger dan vorig jaar

Engelse gladiolen zien verkoop bloeien

Britse gladiolentelers maken zich op voor een recordvraag deze zomer, nu steeds meer shoppers in deze moeilijke tijden op zoek gaan naar voordeligere bloemen.

De vraag naar deze bloemen is bij Tesco al met meer dan 300 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Met het Britse seizoen dat vorige week begon is dat mooi nieuws voor de grootste Britse en Europese teler, Colin Martin uit Lincolnshire, die er 33 miljoen teelt.

Tot vorige week verkocht Tesco 60.000 bossen, tegenover 14.000 in dezelfde periode in 2022.

De supermarkt vraagt £1,99 voor een boeket van vijf bloemen, waardoor ze de goedkoopste seizoensbloem zijn van juli tot begin oktober, wanneer het gladiolenseizoen eindigt.

Gladiolen hebben een comeback gemaakt. Ze raakten een beetje uit de gratie in de jaren 1980, toen ze werden beschouwd als een wat oubollige bloem.

Georgina Reid, inkoper bloemen bij Tesco: "We zien momenteel dat shoppers op zoek zijn naar meer betaalbare boeketten en gladiolen voldoen aan alle eisen, omdat ze groot, gedurfd en kleurrijk zijn en, het allerbelangrijkste, geweldige geprijsd zijn."

"Afgelopen zomer zagen we een lichte stijging, maar de afgelopen maanden was de vraag heel sterk en deze groeit nog iedere week."

"De 'Glads', zoals ze vaak genoemd worden, zijn zo kleurrijk dat mensen ze bij vrienden en familie thuis zien, de prijs horen en ze dan voor zichzelf kopen."

De bloem is misschien wel het meest bekend als favoriet van wijlen komiek Barry Humphries; diens personage Dame Edna Everage was zo dol op de bloemen dat er een variëteit naar haar werd vernoemd.

Rockzanger Morrissey stond erom bekend dat hij, toen hij in The Smiths zat, het podium opging met de bloemen hangend uit zijn achterzak en ze vervolgens naar het publiek gooide.

Colin Martin, die al 20 jaar gladiolen, narcissen, pioenen en sweet williams teelt op zijn bedrijf in Moulton Chapel, vlakbij Spalding, ziet op dit moment ook een opleving. Hij zegt bijvoorbeeld dat toen hij twee decennia geleden begon te leveren aan Tesco, hij vier miljoen per jaar teelde voor de supermarkt. Nu teelt hij er bijna 20 miljoen per jaar voor hen.

Hij kweekt ze niet alleen, maar werkt ook samen met Flamingo, een van 's werelds grootste telers en leveranciers van verse snijbloemen, en Tesco om nieuwe rassen te ontwikkelen waar vraag naar is voor de Britse markt.

Colin zei: "Dit zou wel eens een recordjaar voor 'glads' kunnen worden en dit jaar kweek ik 33 miljoen stelen in 10 verschillende gekleurde variëteiten. De reden dat de prijs laag kan worden gehouden, is omdat ze vrij weinig onderhoud vergen en ook vanwege het volume dat we telen."

"Er zijn ook relatief minder kilometers en reiskosten mee gemoeid omdat ze in het VK worden geteeld; hier in Lincolnshire hebben we prachtige grond die water goed vasthoudt. Tot nu toe is het groeiseizoen niet slecht geweest en op dit moment krijgen we precies de juiste hoeveelheid zon en regen, dus de kwaliteit is over het algemeen erg goed."

Voor meer informatie:
Tesco
www.tescoplc.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer