Tholen - In 2020 is Berkvens Greenhouse Mobility overgenomen door Taks Handling Systems. Arie Meeuwissen, CEO van laatstgenoemd bedrijf, vindt dat nu de tijd rijp is om daar één en ander over te vertellen, en dat doet hij aan ons. “We wilden met Taks Handling Systems graag turnkey gaan, zowel in de automatisering van de schuur als van de kas. Dan kan je twee dingen doen: of het allemaal zelf ontwikkelen, of een bedrijf kopen.” Uiteindelijk is het die tweede optie dus geworden.
Na de overname van Berkvens, dat net een jaar eerder het nieuwe pand had betrokken waar Arie ons in rondleidt, werd de hele fabriek omgebouwd. “We hebben de interne processen aangepakt, om lean te kunnen produceren. Bovendien moesten we zorgen dat we al onze 26 landen konden voorzien van systemen, waar in de Berkvens-tijd nog maar vier landen werden beleverd vanuit deze fabriek. Elk land heeft immers z’n eigen elektroschema’s, buisrailmaten enzovoort.”
Arie Meeuwissen
Turnkey assortiment
Na die omschakeling en veel innovatie is het volledige Taks Handling Systems-assortiment verkrijgbaar voor kasautomatisering en turnkey projecten. “We hebben buisrailwagens, oogstwagens, gewasverzorgingswagens, AGV’s, maar we bouwen hier bijvoorbeeld ook hommelkasten. Dat zijn kasten die ’s avonds automatisch afsluiten, om te voorkomen dat de hommels ’s nachts gaan vliegen in een belichte kas. Dan kan je gaan spuiten, en ’s ochtends mogen de hommels dan weer naar buiten.”
Arie vervolgt zijn opsomming met de complete paprika-oplossingen die Taks Handling Systems biedt, containersystemen voor komkommers en spuitrobots. “Eigenlijk hebben we alles wat je nodig hebt om een kas te kunnen laten functioneren – alles wat nodig is voor gewasverzorging, oogsten en verwerken en verpakken.”
Het Taks Handling Systems-assortiment wordt direct door het bedrijf verkocht. Daarnaast is het Berkvens-assortiment via dealers verkrijgbaar. “Dat dealernetwerk voor Berkvens zijn we nu wereldwijd aan het uitbouwen. We merken dat er uit veel landen vragen komen over de dealerschapmogelijkheden.”
De bekende schaarwagens zijn ook handig voor eigen gebruik.
Compleet pakket
Het samengaan van Berkvens met Buitendijk-Slaman, dat ook is overgenomen door Taks Handling Systems, heeft ook bijgedragen aan het kunnen leveren van dat totaalpakket. “Beide bedrijven gaan verder onder de naam Berkvens Greenhouse Mobility. Bij Buitendijk bouwen we ‘specials’, en ook heel veel service, en hier bij Berkvens bouwen we het merendeel van het nieuwe pakket.”
Modulaire machines en productiespurt
Uitdagingen waren er ook bij de overname, vertelt Arie. “Een belangrijke uitdaging was: hoe krijg ik zo snel mogelijk modulaire machines gebouwd die voor alle markten kunnen passen? En nu is de grote uitdaging de productiespurt die eraan komt. Nu moeten we de mensen bij elkaar zien te krijgen om alles te gaan maken. Dat hebben we ook bij Taks Handling Systems meegemaakt. Toen ik dat bedrijf overnam, was de omzet 4 miljoen, en nu, acht jaar later, is dat 40 miljoen – tien keer zoveel dus. En de komende jaren gaat dat alleen nog maar groeien.”
Overeind blijven in een lastige markt
Als het gaat om nieuwbouw van kassen, is het de laatste jaren geen vetpot geweest. Toch hebben ze zich bij Taks Handling Systems knap staande weten te houden, vooral dankzij ombouwopdrachten, vertelt Arie. “Bijvoorbeeld kassen die van tomaten naar komkommers omschakelden. En daarnaast hebben we anderhalf jaar geleden een volautomatische oogstverwerkingslijn voor aardbeien ontwikkeld, compleet met koeling en alles erop en eraan.”
Berkvens Greenhouse Mobility maakt met de rozenwagen een uitstapje naar de sierteelt.
Internationaal
Nog een meevaller voor Taks Handling Systems, is dat het bedrijf internationaal gefocust is. “Was er in Nederland een dip, dan konden we terecht in bijvoorbeeld Australië of Japan.” Arie ziet echter ook minder prettige ontwikkelingen buiten de landsgrenzen – in Noord-Amerika bijvoorbeeld, waar de investeerders momenteel de hand wat meer op de knip hebben.
Vooruitkijken
Hoe ziet de toekomst eruit voor Taks Handling Systems en Berkvens? “Ik hoop dat we dan mooie turnkey-projecten kunnen wegzetten, waarin alles is geïntegreerd, maar dan op een veel hoger niveau, met alle R&D. Neem bijvoorbeeld onze samenwerking met Octiva, waardoor we allebei ons assortiment flink hebben kunnen uitbreiden en nog een stap hoger in de markt hebben kunnen zetten.”
De R&D waar Arie op doelt, is vooral gefocust op het besparen van arbeid. Dat wordt de komende jaren hét devies. “Over vijf jaar zal je nog meer machines hebben en minder handjes aan het werk. En de projecten worden steeds groter, dat is voor ons ook een uitdaging. Hoe krijg je al die grote projecten op elkaar aangesloten in de fabriek, zonder er gaten tussen te laten vallen? Dat wordt de grote uitdaging, niet alleen voor ons, ook voor de kassenbouwers, die steeds vaker te maken krijgen met grote projecten.”
Greenlift 3000: de hydraulische schaarwagen uitgevoerd met twee middenwielen i.c.m. twee zwenkwielen.
Voor meer informatie:
Berkvens Greenhouse Mobility
Florapark 34
5721 VH Asten
T +31 (0)493 670087
info@berkvensgm.nl
www.berkvensgm.nl