Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

RoyalFlora Holland drukt piek in cijfers uit

De piekperiode is afgelopen maand goed op gang gekomen. Vanaf Moederdag liep de temperatuur en daarmee ook het volume gestaag op, met als absolute piekdag 31 mei 2023. Er was een betere prijsvorming ten opzicht van van 2022; die was 16% hoger, meldt Royal FloraHolland. Dat kwam vooral door schaarste in aantal en de oorlogen in Oekraïne, die vorig jaar nog flink van invloed was.

In totaal waren er in mei 4,8 procent minder klokkarren en 2,8 procent minder kloktransacties dan in mei 2022. In april was dit verschil nog -5,5% en bij de karren - 4,8 procent in transacties. Op alle locaties zijn goede eindtijden voor de kloklogistiek behaald, ook bij de planten. In totaal is bijna 90 procent voor 14.00 uur afgehandeld, met een maximumtijd van 14.37 uur. In Aalsmeer is op 7 dagen de extra maatregel ‘versnellen start bloemen en/of eindsprint planten’ ingezet. In Naaldwijk werden op 11 dagen mensen verschoven naar de bloemen dan wel naar de planten.


Een vergrote afbeelding van de piekcijfers is hier te zien.

Dit ging goed

  • Grover veilen en ook ‘versnellen start bloemen, eindsprint planten’ hebben we niet op alle dagen hoeven toepassen, door minder werkaanbod en voldoende nieuwe medewerkers.
  • Er zijn goede eindtijden bij de kloklogistiek behaald bij bloemen en planten. Ook bij de dienstverlening in directe stromen zijn goede resultaten gescoord. Er waren veel positieve reacties van kopers over de logistieke dienstverlening.
  • Er zijn veel minder interne nachthuren nodig geweest en daarbij ook minder uitgiftestops stapelwagens dan in 2022.
  • Het aantal klachten in mei over logistieke dienstverlening is met 51 procent verminderd ten opzichte van mei 2022.

Dit kon beter

  • De prognoses voor het aantal klokkarren waren regelmatig afwijkend. Het is voor kwekers en daarmee ook voor Royal FloraHolland lastig te voorspellen hoeveel stelen zij voor de klok gaan brengen.
  • De weekprognoses van de eindtijden waren met name op maandagen moeilijk te voorspellen, hoewel hierin wel een verbetering was ten opzichte van de weekprognoses in april. De verwachte eindtijden worden altijd op de RFH-app en op de website van Royal FloraHolland gepubliceerd.
  • Op de dagen dat er wel grover is geveild, was te zien dat het transactie verlagend effect teniet werd gedaan door meer KVV-transacties. Op prijsvorming heeft het geen invloed gehad.

Flexibeler reageren op drukte
Door op drukke dagen grover te veilen en als nodig ook ‘versnellen start bloemen, eindsprint planten’ in te zetten is de veiling in staat geweest flexibel te reageren op drukte. Misschien was het product iets later, maar via de eindtijden prognoses wist men ervan. Dat is winst ten opzichte van vorig jaar. Toen liepen tijden soms flink op zonder tussentijds zicht op het einde. Men kan stellen dat deze maatregelen bij hebben gedragen aan betrouwbare logistieke dienstverlening in april en mei.

De verwachting voor juni
De belangrijkste feestdagen zijn nu achter de rug. Hoe het verder zal verlopen is voor een belangrijk deel afhankelijk van de weersomstandigheden en hoe de directe markt zich de komende weken ontwikkelt. De verwachting voor juni is geen extra aanbod qua planten, maar voor de zomerbloemen moet de echte drukte nog komen. De drukte die nog komt kan Royal Flora Holland samen aan, want pieken doet men samen.

Voor meer informatie:
Royal Flora Holland
Tel: 088 789 89 89
www.royalfloraholland.com

Publicatiedatum: