Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De piekervaringen van Rosa Plaza:

“Als iedereen z’n steentje bijdraagt, lukt het uiteindelijk wel”

Eind dit jaar verwacht Royal Flora Holland weer een uitdagende piekperiode. Hoe gaan de aanvoerders van Royal Flora Holland hiermee om? Wim Ammerlaan (39) is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen bij Rosa Plaza. Hun rozen komen vanuit Ethiopië naar Nederland om gedistribueerd en verkocht te worden vanuit een eigen boxlocatie in Aalsmeer, deels via de klok en deels direct. Voor Rosa Plaza is Ethiopië leidend voor de piekperiode, zo blijkt uit onderstaand verhaal uit een serie van Royal Flora Holland. 

Wim is opgegroeid met de rozen, zijn vader begon in de jaren ’70 al met het kweken van rozen in Rijsenhout. Samen met zijn broer Frank besloot Wim 17 jaar geleden om het familiebedrijf uit te breiden en een kwekerij op te zetten in Ethiopië. Inmiddels is de kwekerij in Rijsenhout verleden tijd en ligt het productiehart in Ethiopië.

Het land ligt iets boven de evenaar en vanaf half maart wordt het daar warmer en begint de aanloop naar de piek. Wim: “April en mei zijn onze piekmaanden, dan hebben we wel 25 tot 50 procent meer rozen te verwerken. We proberen die piek wel al af te romen met termijnorders zodat niet alles voor de klok terecht komt.” Voor de rozen uit Ethiopië zijn april en mei de belangrijkste maanden. Voor Keniaanse aanvoerders begint die piek eerder, al in februari.

Omgaan met de piek
Hoe Rosa Plaza omgaat met de piek? Wim: “Voorafgaand aan de piek zorgen we dat ons machinepark tiptop werkt en daarnaast zorgen we dat er genoeg medewerkers actief zijn.” De ervaring leert dat goede communicatie tijdens de piek echt heel belangrijk is, want er is veel minder ruimte voor flexibiliteit of improvisatie.

Wim: “Tijdens de piek loopt bijvoorbeeld dockservices Aalsmeer nu nog tegen capaciteitsproblemen aan. Door onze planning actief te communiceren, proberen we verrassingen te voorkomen.” Naast dockservices is voor Rosa Plaza de beschikking over voldoende koelcelruimte van Royal FloraHolland ook heel belangrijk, en dat kan tijdens de piek nog best wel eens lastig zijn, maar: “Door goed te schakelen kun je die koelruimte efficiënt benutten. Als er niet meer gecommuniceerd wordt gaat het mis. Dan gaat het vertragen en krijg je een domino-effect.”

Pieken doe je samen?
Wim: “Wij zijn nog een ouderwets betrouwbaar lid dat gelooft in de kracht van de coöperatie en het belangrijk vindt dat je collectief een vuist maakt tegen de concurrentie. Daarom begrijp ik de piekmaatregelen zoals het grover veilen, maar tegelijkertijd vind ik dat ook heel jammer."

Grover veilen staat haaks op de toegevoegde waarde van Royal FloraHolland en is niet bevorderlijk voor de prijs. Tegelijkertijd begrijp ik ook dat het een noodzakelijk kwaad is en ze op deze manier de aflevertijden onder controle kunnen houden. Wij zitten hier in Aalsmeer met onze neus op de logistiek en zien hoe lastig dat is.” Wat Wim nog wil benadrukken is dat hij het belangrijk vindt dat er in de gehele keten bewustzijn is wat zo’n piek inhoudt en wat het teweegbrengt: “Als iedereen z’n steentje bijdraagt lukt het uiteindelijk wel.”

Alle piekinformatie op een rij 
Op deze pagina vind je alle actuele informatie en maatregelen voor en over de piek van 2023. 

Voor meer informatie:
Royal Flora Holland
info@royalfloraholland.com  
www.royalfloraholland.com 

Publicatiedatum: