In het jaarverslag wordt de balans opgemaakt over 2022. Royal Lemkes had het afgelopen jaar anders voorgesteld: met een omzet van 307 miljoen eindigden ze net onder 2021. Toch hebben ze een klein positief resultaat weten te boeken. Het jaarverslag heeft als thema: Fit for the Future.
Het succes wordt niet alleen gemeten aan het resultaat, maar veel meer aan de missie: duurzame groei. Zo volgden 223 collega's een training, workshop of opleiding. Daarnaast telde het team 24 verschillende nationaliteiten en stroomden 22 collega's door naar een nieuwe functie. In 2022 beleverden Royal Lemkes zo'n 4200 winkels door heel Europa.
Zo'n 94% van de planten die geleverd werden is gecertificeerd volgens de FSI Basket of Standards. Daarnaast is het wagenpark voor 64% elektrisch en staan er 34 laadpalen klaar. Ook wordt er in totaal 825000 kWh opgewekt met zonnepanelen. In totaal werden er in 2022 122.000.000 planten geleverd en zo'n 20.000 verschillende producten.
Een ander voorbeeld van een duurzame ontwikkeling die Royal Lemkes laat zien is de deelname aan de publicatie van het FloriPEFCR, de Product Environmental Footprint Category Rules voor de sierteelt. Die wordt gepubliceerd door de Wageningen Universiteit. Ook houdt Royal Lemkes van 9 transporteurs de CO2 uitstoot bij en de ambitie is om dit in 2023 te vermeerderen met nog eens 6 transporteurs.
Een feit is dat Royal Lemkes in 2020 322.752 biologische producten verkocht. Ook hebben ze 600 leveranciers en 79% inkoopwaarde bij top 100 leveranciers. In 2022 werden er onder andere 'Droomsessies' met leveranciers en kwekers georganiseerd om duurzaamheids initiatieven te bedenken.
Het is belangrijk om in te spelen op kansrijke trends en daar wordt in geïnvesteerd. 2023 is een jaar met de nodige onzekerheden, maar met elkaar kan de organisatie veel aan. Daarom ziet Royal Lemkes de toekomst met vertrouwen tegemoet.
Bron: Royal Lemkes