Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een kijkje in de Italiaanse markt

Eerder publiceerden we al een uitgebreid fotoverslag van de zevende editie van Myplant & Garden. Echter, wat is er zoal gaande op de Italiaanse markt? In onderstaande gaan we nader in op een aantal ontwikkelingen.


Klik hier voor het volledige fotoverslag.

Veredelaars
Voor wat betreft de veredeling zet men primair in op variëteiten die hittebestendig zijn en gemakkelijk kunnen groeien in warmere, mediterrane klimaten. Een voorbeeld is de pelargonium Tumbao van Selecta one. Opvallend aan deze plant is het contrast tussen de rode bloemen en donkere bladeren en dat het feit dat de plant overleeft in een warm klimaat.


Team van Selecta one, met Tumbao

Leveranciers
Verschillende leveranciers van potten en trays, machines, automatiseringsoplossingen, meststoffen, enzovoort waren op de beurs aanwezig. Voor wat betreft substraten zagen we een vergelijkbare ontwikkeling als hier, namelijk dat de belangstelling voor veenvrije opties toeneemt. Een voorbeeld zijn de veenvrije growbags van Klassmann Deilmann.

Luca Antoniazzi van Klassmann-Deilmann presenteerde Growcoon en voor het eerst ook de veenvrije growbag, die voor 80% uit groene vezels en voor 20% uit kokos bestaat.

Bij de potten en trays meldden verschillende leveranciers dat de vraag wat is afgenomen. Dit komt waarschijnlijk enerzijds doordat telers eerder voorraden hebben aangelegd om er zeker van te zijn dat zij voldoende potten en trays hadden en anderzijds doordat er minder is geplant. De toekomstige vraag van de telers zal afhangen van de vraag van de klanten in het voorjaar. En als we kijken naar de grotere projecten voor kassenbouw en automatisering, horen we dat telers een beetje afwachtend zijn en momenteel maar matig besluiten om grote projecten uit te voeren.

Henning Bruns van Poppelmann TEKU presenteerde het TEKU-assortiment. Het bedrijf is al meer dan 20 jaar actief op de Italiaanse markt.

Telers
Net als in de rest van Europa hebben ook de Italiaanse kwekers te dealen met hoge energieprijzen. Gelukkig staat de lente voor de deur, wat warmere temperaturen en lagere energiekosten betekent. Voor wat betreft vooruitzichten voor komend seizoen zijn de verwachtingen gemengd: sommigen zeggen veel (extra) orders te hebben geschreven, terwijl anderen een gebrek aan vraag constateerden. Het hangt natuurlijk af van het soort product, maar in het algemeen zien we een gebrek aan beschikbaarheid en hoge prijzen als gevolg van de gestegen productiekosten. Laten we dus eens kijken naar de verschillende sectoren.

  • Kamerplanten: De orchidee en met name de phalaenopsis is de populairste bloeiende plant in Italië. Er wordt veel geïmporteerd uit Nederland, maar omdat deze productie de komende maanden flink zal gaan dalen zal ook die import snel afnemen.
  • Tuinplanten: De meerderheid (ongeveer 70%) van de tuinplanten die door de Italiaanse telers worden geteeld, telen ze voor het voorjaarsseizoen.
  • Bloemen: De productie van bloemen is in grote mate bestemd voor bruiloften. Op de show was de belangstelling van bloemisten groot, niet alleen voor de variëteiten, maar ook voor de presentaties die werden gehouden.

Jaap Moerman van Moerman Lilies en Warja Abrosimova van Dekker Chrysanten en Joan Petermeijer van Decorum. Op de beurs lieten zij de Italiaanse bloemisten hun assortiment bloemen zien. Op bloemengebied wordt het merk Decorum steeds bekender in Italië.

In veel landen zien we een toenemende vraag naar contractverkoop. Voor de Italiaanse telers die hun producten nationaal leveren, is het echter een hele uitdaging omdat er niet zoveel grote tuincentrumketens zijn. "Daarom is contractverkoop meer een uitdaging. Het is meer iets voor de telers die exporteren," vertelde een exposant.

Mark van Dijk en Pieter Mol van Ludvig Svennson. Ook in Italië neemt de belangstelling voor klimaatbeheersing in de kas toe.

Retailers
Hoe is de situatie voor retailers? Door de hoge productiekosten stijgen ook de prijzen van de planten en bloemen voor de retailers. De populairste plant is nog steeds de phalaenopsis, maar omdat er een gebrek aan beschikbaarheid is, zal de vraag naar andere producten naar verwachting ook toenemen.

Marco Orlandelli van Orlandelli (tevens voorzitter van Consortium Myplant & Garden) met John Herbert van Global Home Improvement Network, Martina Mensing-Meckelburg van Verband Deutscher Garten-Center, Luca Gaudenzi van Made 4 DIY en Oliver Ginestier van Global Home Improvement Network, die de beurs bezochten.

Consumenten
Het seizoen voor de voorjaarsgewassen staat op het punt te beginnen, maar zal de consument bereid zijn hogere prijzen te betalen voor de planten? De verwachting is dat het niet zo booming zal zijn als in de afgelopen coronajaren. Nu lijkt de consument zijn geld aan andere producten uit te geven. "De vraag naar planten is met 15% gedaald," aldus een exposant.


Andrea Lazzeri van Lazzeri presenteerde Amazonia, een Pelargonium-serie. Bijzonder aan de variëteit is het donkere blad en de heldere kleuren.

Klik hier voor het fotoverslag van Myplant & Garden. 

Editie 2024
De volgende editie van Myplant & Garden staat gepland voor 21-23 februari 2024.

Voor meer informatie:
Myplant & Garden
myplantgarden.com

Publicatiedatum: