Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Algemene inflatie daalt naar 8 procent

Kostenexplosie doet Belgische inflatie op voeding stijgen

De Belgische inflatie daalt in januari van 10,35% naar 8,05%. Daarnaast is de inflatie van voeding de laatste maanden sterk gestegen. De inflatie voor voeding (inclusief alcoholische dranken) komt deze maand uit op 15,59%. De bijdrage van voeding tot de inflatie bedraagt momenteel 2,95 procentpunt. De kerninflatie, die geen rekening houdt met de prijsevolutie van de energieproducten en de onbewerkte voedingsmiddelen, bedraagt 8,05% in januari tegenover 7,34% in december. De belangrijkste prijsstijgingen in januari hadden betrekking op onder andere fruit.

Fevia verklaart de gestegen inflatie op voeding door het vertraagd doorrekenen van de explosief gestegen kosten en de impact van de 10,96% loonindexering. "We roepen beleidsmakers op om onze voedingsbedrijven nu vooral niet op te zadelen met nog extra kosten, zoals taksen op verpakkingen of op bepaalde voedingsproducten of door de gevolgen van de aangekondigde fiscale hervorming", zegt Bart Buysse, CEO van Fevia.

Volgens Fevia is het koffiedik kijken of en wanneer de winkelprijzen mogelijk opnieuw zullen kunnen zakken. Zo wijzen officiële internationale prognoses van onder andere het FAO erop dat de prijzen van grondstoffen en energie wellicht nog voor langere tijd op een hoog niveau zullen blijven. Bovendien duurt het vaak nog een tijd voor lagere prijzen van leveranciers ook effectief doorwerken in de contracten met Belgische bedrijven.

"We willen consumenten natuurlijk niet alleen lekkere en duurzaam geproduceerde voeding en dranken aanbieden, maar die ook betaalbaar houden,” benadrukt Bart Buysse. “De inflatie die we vandaag meemaken, is helaas het onvermijdelijke gevolg van de gestegen kosten die de marges van onze voedingsbedrijven deden verdampen."

Bron: Statbel / Fevia

Publicatiedatum: