Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Héloïse Morel blikt terug op 2022 en vooruit naar 2023

"Cyclamen blijven belangrijk voor retail"

Al meer dan 100 jaar, 103 om precies te zijn, ontwikkelt Morel Diffusion nieuwe variëteiten van Cyclamen Persicum en produceren ze zaden in Frankrijk. De meeste van hun producten worden in Europa gedistribueerd, maar bereiken ook markten als de VS, China en Japan. De vraag is de afgelopen jaren stabiel geweest, maar zal naar verwachting toenemen omdat er steeds meer nieuwe variëteiten op de markt komen. In dit artikel kijkt Héloïse Morel, projectmedewerker onderzoek en communicatie bij Morel, terug op 2022 en vooruit naar 2023.

Tests
2022 is een spannend jaar geweest, vertelt Héloïse. "We hebben in november veel bezoekers gehad voor onze proeven in Nederland en in Frankrijk. In Fréjus hadden we ongeveer 160 bezoekers (vorig jaar 150), voornamelijk afkomstig uit Frankrijk en Italië, maar ook uit Japan en Mexico. We hebben ook tests gedaan bij Preesman in Nederland. Eric Forshelen en Johan Huisman, onze Northerm Technical Advisors, ontvingen ongeveer 100 bezoekers, voornamelijk uit Noord-Europa.

De voorbereidingen verliepen dit jaar echter niet zonder uitdagingen. "De teelt vormt altijd een uitdaging en een hittegolf deze zomer heeft de teeltperiode van onze gewassen in Fréjus vertraagd. Door deze lange periode van hitte konden de planten niet groeien. We moesten ons aanpassen aan deze vertraging en daarom hebben we onze open dagen ook met een week uitgesteld."


Proeven in Fréjus

Bij de proeven in Fréjus verwelkomde het bedrijf o.a. Mr. Plant Geek, die zeer bekend is in de tuinbouwmarkt en al meer dan 30 jaar een passie heeft voor planten. "Hij gaf ons een fantastische feedback over onze nieuwe producten. Hij is een geweldige ambassadeur voor de tuinbouwsector en we waren erg blij met zijn bezoek. Voor zijn vertrek heeft hij zijn 5 beste keuzes binnen alle variëteiten geselecteerd."


Mr. Plant Geek

Indiaka - grote campagne in Duitsland
Indiaka is een van de bijzondere variëteiten van Morel. "Het is een zeer unieke variëteit en we waren de eersten in Europa die deze tweekleurige bloemblaadjes maakten en in 2018 op de markt brachten." In 2022 heeft Morel zich ook meer dan ooit tevoren gericht op marketing en communicatie. "We zijn aanwezig op sociale media zoals Facebook, Instagram en Linkedin en dit jaar hebben we een nieuwe perscampagne gelanceerd voor een van onze topvariëteiten, 'Indiaka, share the joy!'." Afgelopen november is er zelfs een tv-actie in Duitsland geweest op de nationale zender SAT1. In het ontbijtprogramma "Frühstücksfernsehen" werd er aandacht besteed aan deze variëteit in Duitsland.

AIPH Grower of the Year Awards - finalist
Morel is ook zeer verheugd dat zij genomineerd zijn als finalist van de AIPH International Grower of the Year (IGOTY). De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de IPM Essen, op 24 januari. "Toen belangrijke branchegenoten, met een zeer brede kijk op de wereldwijde tuinbouwmarkt, ons uitnodigden om deel te nemen aan de IGOTY 2023 award, was dit een grote verrassing. Wat een eer! Een geweldige erkenning van een fantastisch teamwerk. Loyale klanten en langdurige relaties, toegewijde teamleden, visionaire familieleden van Morel, ambitieuze en nuchtere leiders; ze streven allemaal naar vooruitgang, het behoud van de natuurlijke hulpbronnen en het benadrukken van de schoonheid in de wereld. Een finalist zijn zegt het al: "Ja, dat vinden wij bij Morel ook". Gezien de zeer complete beoordeling door AIPH-experts nemen we graag deel, ook omdat de beoordeelde onderwerpen volledig overeenkomen met onze eigen manier van leidinggeven en ethiek." 

Vooruitkijken naar 2023
Ondanks de huidige stijgende energiekosten en de algemene economische onzekerheid, waardoor het enthousiasme voor planten in het algemeen zou kunnen afnemen, heeft Morel hoge verwachtingen voor 2023. "Cyclamen blijven behoren tot de belangrijkste planten in het potplantenassortiment voor retailers. De introductie van nieuwe variëteiten zal de interesse vast blijven houden." Voor 2023 staat er dus weer veel op de planning. Allereerst zal de communicatiecampagne over Indiaka in Duitsland worden voortgezet en zullen op de IPM Essen nieuwe variëteiten worden geïntroduceerd. Ook zullen in november de jaarlijkse tests weer plaatsvinden.


Metis Crispino®

Op de IPM Essen in Duitsland, die plaatsvindt van 24-27 januari, presenteert Morel verschillende nieuwe variëteiten, waaronder Metis Crispino®, een mini gefranjerde Cyclamen met 9 kleuren in een mix, inclusief rood. "Deze toekomstige noviteit heeft dit jaar voor veel enthousiasme gezorgd in de test. Ze wordt gekenmerkt door de gegroefde bloemen en levendige kleur. Deze plant is perfect voor vroege bloei in de herfst."


Halios Red Satisfaction.

Een andere noviteit is Halios® Red met een zeer dunne witte rand, genaamd Red Satisfaction.


Indiaka® Light Rose.(Vind Indiaka op Instagram #indiaka_cyclamen) 

Indiaka® zal weer centraal staan in hun stand en er zal een nieuwe kleur, namelijk Light Rose, worden geïntroduceerd.

Benieuwd naar de variëteiten van Morel en wilt u graag het team ontmoeten? Bezoek dan hun stand in Hal 6, stand G14 tijdens de IPM Essen.

Voor meer informatie 
S.A.S. MOREL Diffusion
www.cyclamen.com  

 

Publicatiedatum: