Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mexico: "Veel potentieel en kansen om te groeien"

In de afgelopen tien jaar is de sierteeltsector in Mexico sterk gegroeid. En er is nog veel onbenut potentieel in deze sector en zijn er nog volop mogelijkheden om te groeien, ook voor de Nederlandse bedrijven die graag willen uitbreiden of toetreden tot deze markt. Onlangs heeft de Nederlandse ambassade in Mexico een marktonderzoek uitgevoerd om zakelijke kansen in de Mexicaanse sierteeltsector in kaart te brengen voor Nederlandse leveranciers van technologie en teeltmateriaal. Op maandag 28 november presenteerden zij de resultaten online, waarna twee gastsprekers reageerden op het onderzoek en hun perspectieven op de sierteeltmarkt deelden. In dit artikel volgen de opname van de presentatie en de samenvatting van het onderzoek, die werd gepresenteerd door Enrique Arias van OPF Mexico, de organisatie die het onderzoek heeft uitgevoerd.

Waarom dit onderzoek?
De reden voor dit onderzoek is dat de sierteeltsector al een belangrijke sector is in Mexico en Nederland een belangrijke partner van Mexico is in deze sector, vertelt Erik Plaiser, landbouwconsulent voor Mexico en Cuba, op de Nederlandse ambassade in Mexico-Stad. "Veel mensen geloven dat er veel onbenut potentieel is in deze sector en veel mogelijkheden voor groei." De laatste keer dat de ambassade in Mexico een onderzoek deed, was in 2008. "Daarna waren er weinig concrete gegevens beschikbaar, dus besloten we dat het een goed moment was om dit onderzoek te doen. In deze video hoort u de belangrijkste resultaten en conclusies. Het 99 pagina's tellende rapport genaamd "Opportunities for Dutch Businesses in the Mexican Ornamental Sector" kan ook hier worden gedownload.

Steekproefgroep van 600 telers in de belangrijkste sierteeltlanden.
Arias begon met het tonen van een samenvatting van het onderzoek om een algemeen idee te geven van de inhoud. "Het is een marktonderzoek en zo moeten we het ook benaderen." Voor het onderzoek is een steekproefgroep van 600 telers samengesteld in de belangrijkste deelstaten waar sierplanten en bloemen worden geproduceerd, namelijk Morelos, Puebla, Querétaro, Mexico City, Michoacán, Veracruz en Baja California. Daarnaast zijn er interviews gehouden met de belangrijkste opinieleiders van de sierteeltsector in Mexico op openbaar, academisch en particulier niveau en is de mening van de belangrijkste verenigingen van siertelers in het land, de Advisory Council of Ornamental Plants & Flowers Mexico, in overweging genomen.

Totale markt naar omvang van de telers
In Mexico zijn er 14.750 nano-telers (zonder enige zakelijke relevantie gezien hun informele karakter en gebrek aan technologisering) en in totaal 10.818 voltijdse telers. Deze zijn als volgt naar grootte ingedeeld: 5.805 micro-telers (1929,32 ha beheerd), 3819 kleine telers (4750,08 ha beheerd), 1117 middelgrote telers (3468,16 ha beheerd), en 77 grote telers (2857,65 ha beheerd), voor een totaal van 13.005,21 ha in voltijds gebruik (met een jaarlijkse opbrengst van ongeveer 1521,58 euro) en 10.083 ha door nano-telers; in totaal zijn er dus 23.088 ha en 25.568 telers binnen de Mexicaanse sierteeltsector.

Van de 13.005,21 hectare die voltijds voor de productie van 'sierplanten' en 'snijbloemen' wordt gebruikt, kunnen de volgende gebieden met een hoge productieconcentratie worden geïdentificeerd: Estado de México (52%) en Morelos (20%) nemen meer dan 70% van de markt voor hun rekening, gevolgd door de staten Nuevo León, Puebla en Mexico-Stad, die een aanzienlijke omvang hebben.

Technisch niveau van de telers
De hectares zijn verdeeld op technisch niveau. 52,80% heeft een laag technologisch niveau, 33,10% gemiddeld laag, 3,16% gemiddeld hoog, 2,03% hoog en 0,02% zeer hoog. De zakelijke kansen voor de Nederlandse leveranciers worden in verband gebracht met de 14% van de telers die als "middelhoog", "middelhoog" en "hoog" technificatieniveau worden aangemerkt, waardoor deze worden beschouwd als het echte marktpotentieel voor de Nederlandse technologische leveranciers.

Mexicaanse markt is de afgelopen tien jaar aanzienlijk gegroeid
De Mexicaanse sierteeltmarkt is de afgelopen tien jaar aanzienlijk en op dynamische wijze gegroeid, zowel in het aantal hectares dat aan productie wordt besteed als in het aantal werknemers. "In de afgelopen tien jaar is de Mexicaanse markt voor snijbloemen en bladgroen met 42,15% in hectares gegroeid en in de plantenmarkt bedroeg de gemiddelde groei in hectares 64,29%. In termen van inzetbaarheid groeide de snijbloemen- en bladgroensector in dezelfde periode met 50%, terwijl de groei in de plantensector 40% bedroeg."

Belangrijkste geproduceerde producten
"Wat snijbloemen en bladgroen betreft, zien we iets wat vrij algemeen is en ook in andere landen gebeurt," zegt hij. Rozen komen vrij veel voor (49,73%), gevolgd door chrysanten (41,62%) en gipskruid (22,70%). Bij de teelt van planten wordt de markt gedomineerd door drie soorten; de kerstster - die momenteel in het seizoen is - is met 17,19% de meest voorkomende en belangrijkste. Vervolgens de goudsbloem (met 15,63), waarvan het seizoen net is afgelopen met de Dag der Doden en daarna de geraniums (15,10%). Deze soorten worden gevolgd door een tweede groep die bestaat uit echeveria/vetplanten, roos, adonis, aromatische planten, begonia, kalanchoe en aloë vera. Er is ook een derde groep met zeer lage deelnemingspercentages, fruitbomen, lavendel, cactus, petunia, dahlia en hydrangea. Ten slotte werden iets meer dan 35 soorten gegroepeerd in de categorie 'Overige'.

Kansen voor telers
Een van de dingen die in de Mexicaanse sierteeltmarkt is waargenomen, is de belangstelling om te blijven investeren in nieuwe variëteiten. Ongeveer 30% van de siertelers investeert hierin, wat goede kansen oplevert voor veredelaars. 34,88% van de telers heeft nieuwe variëteiten geïntroduceerd, waarbij opvalt dat bijna 23% dit meer dan een jaar geleden heeft gedaan. Er wordt dus veel geïnvesteerd. We zien dat ze nieuwe variëteiten uitproberen en dat er interesse is.

Factoren die door de telers het meest worden gewaardeerd zijn prijs en beschikbaarheid, maar ook de toegang tot nieuwe markten wordt hoog gewaardeerd. Al met al zien we dat ze hulp willen bij het opzetten van samenwerkingsverbanden om nieuwe markten/klanten te vinden. Ze zijn bereid te betalen en willen graag technische begeleiding. Zij willen een relatie als partner, niet als leverancier.

De belangrijkste problemen die zijn vastgesteld houden verband met het feit dat telers zich niet bij SNICS laten registreren. Volgens het hoofd van SADER "nemen buitenlandse leveranciers niet de nodige stappen om hun octrooien bij SNICS te registreren, zodat zij geen behoorlijke follow-up kunnen krijgen." Volgens de studie is 41% van de respondenten bereid te betalen voor de rechten en vindt zij het billijk. Sommige telers waren niet eens op de hoogte van deze regeling. (Benieuwd naar de situatie van telersrechten in Mexico? Scroll naar minuut 45:20 in de video.)

O&O-projecten
Op het gebied van onderzoek zijn de belangrijkste aandachtspunten van de telers gewasontwikkeling, ongediertebestrijding en -preventie en ziektebestrijding en -preventie. 56% van de ondervraagde telers was geïnteresseerd in deelname aan onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Een van de belangrijkste beperkingen is echter de enorme afstand tussen onderzoekscentra en telers.

Export
Slechts 4% van de telers van snijbloemen en bladgroen exporteert naar het buitenland. Dit betekent niet dat ze dat niet willen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Vooral het potentieel van de export van snijbloemen naar de VS en Canada is groot, aangezien zij de bloemen over land kunnen vervoeren. De vraag is dus waarom ze dat niet doen. Vooral de Mexicaanse markt zelf is zo aantrekkelijk dat ze in hun comfortzone blijven zitten. Daarom verkopen ze de meeste van hun producten - soms zelfs tegen zeer lage prijzen - in Mexico. Ze willen zich niet bezighouden met al het papierwerk.

Uitdagingen
In Mexico zijn er veel telers met een klein areaal. Een van de grootste uitdagingen is hoe we deze telers kunnen bereiken. Een andere uitdaging is dat velen variëteiten illegaal vermeerderen. Al met al zijn face-to-face contact met de telers, contracten en het opbouwen van relaties sleutelwoorden. De derde editie van de beurs OPF, die van 12 tot en met 14 september plaatsvindt en waar veel telers bijeenkomen, zal een goede gelegenheid zijn om contacten op te bouwen.

Klik hier om het onderzoek te downloaden.                

Voor meer informatie:
Benjamin Leal
Agricultural Officer at the Embassy of the Kingdom of the Netherlands
Department of Agriculture
Volcán 150 | Piso 2 | Col. Lomas de Chapultepec | C.P. 11000 |CDMX
Tel: (+52) 55 1105 6563  Mob(+52) 55 5466 1160

Publicatiedatum: