10 miljoen Pottburri potten verkocht!

"Met de 10 miljoen verkochte potten hebben we 5 schoolbussen vol golfballen in gewicht aan minerale olie bespaard, of 1,15 miljoen meter als je de potten allemaal op een rij zou zetten, of het gewicht van 56 olifanten, 170.000 kilo om precies te zijn."  

Het enthousiasme waarmee Antonia Cox van Pottburri de hoeveelheid minerale olie die ze met hun potten hebben weten te besparen beschrijft, zegt alles over haar passie en hoe trots ze is op deze fantastische prestatie.

Pottburri
Pottburri is opgericht in december 2019 door Antonia en haar broer Alexander. De broer en zus groeiden op bij de kwekerij van hun ouders. Dertig jaar geleden was grootvader Cox ook al op zoek naar een alternatief voor plastic potten dat op grote schaal op de markt kon worden gebracht, maar hij kon geen goed alternatief vinden. Jaren later gebruikten Antonia en Alexander zonnebloempitten en vonden ze de perfecte balans tussen stevig en afbreekbaar materiaal voor hun potten.

"We hebben de perfecte balans gevonden met onze materiaalmix, waardoor de potten sterk genoeg zijn om er planten in te laten groeien, maar ze ook snel genoeg afbreken om de klant blij te maken. Kwekers kunnen in de kas ongeveer drie maanden kweken in de Pottburri-pot. Buiten kunnen de potten ongeveer een half jaar mee omdat de buitenlucht de pot continu droogt. Onder natuurlijke omstandigheden duurt het ongeveer een jaar voordat de pot is afgebroken", zegt Antonia.

Dit bleek de winnende formule voor het bedrijf, aangezien ze tot nu toe meer dan 10 miljoen potten in Duitsland hebben verkocht.

Hoe is ze dit gelukt?
Maar 10 miljoen potten verkopen gaat niet van de ene op de andere dag. Broer en zus moesten hun product op de markt brengen op een manier die zowel consumenten als telers zou verleiden. Dit deden ze op drie verschillende manieren.

Als eerste namen ze met Pottburri deel aan de Duitse versie van de populaire tv-show Shark Tank. De aflevering werd uitgezonden in april 2021 met 3 miljoen potentiële klanten die naar het duo keken. Ten tweede spraken ze rechtstreeks met retailers om hen te overtuigen van het product en het zo in de winkels te krijgen.

En als laatste was het aan het duo om telers te overtuigen, aangezien die uiteindelijk de belangrijkste gebruikers van de potten zouden worden. "We hebben in die tijd veel telers bezocht. Het is vooral hun feedback die we nodig hebben. De potten moeten immers werken voor de geautomatiseerde processen van de telers."

Doorontwikkelen
De informatie die Pottburri kreeg van de telers en eindconsumenten viel niet op dovemansoren oren en heeft gezorgd voor veel veranderingen in het ontwerp en werking van de pot.

"We hebben heel veel tests gedaan met verschillende recepten en samenstellingen en hebben veel telers bezocht, allemaal om erachter te komen hoe de pot eruit moet zien, waarvan hij gemaakt moet zijn en of hij echt past bij het proces dat de teler gebruikt."

De pot is door de jaren heen veel veranderd. De eerste was de Pottburri 1.0 die leek alsof die van plastic gemaakt was, ook al was dit niet zo. Dit was een probleem voor Antonia en haar broer omdat ze steeds moesten uitleggen dat aan klanten dat de pot niet plastic was. Ze veranderden het uiterlijk van de pot en maakten hem dunner om op materiaal te besparen.

De Pottburri 3.0 krijgt nu een andere vorm aangezien een kweker feedback gaf dat de pot met plant erin weleens omviel in hun machine. De vorm moest dus veranderden om dit te voorkomen en stabieler te worden.

De broer en zus zijn echter nog lang niet klaar. Ze zijn gemotiveerd en zullen de potten blijven vernieuwen en gaandeweg perfectioneren. "We hebben nu alleen een potmaat van 12 centimeter. Als volgende stap zouden we dus zeker meer potmaten willen hebben. Dit gaat niet al in 2023 gebeuren, maar het komt er zeker aan", vertelt Antonia.

Beurzen
Vlak voor de Trade Fair in Aalsmeer hoorden broer en zus dat ze 10 miljoen potten hadden verkocht en dit vierdn ze voor het eerst openlijk tijdens het evenement.

Ondanks dat Duitsland nu de belangrijkste markt is voor Pottburri's, blijven beurzen belangrijk voor toekomstige internationalisering. "Het is ons doel om met ons product uit te breiden naar Europa en Scandinavië, dus de aanwezigheid op de Trade Fair in Aalsmeer is voor ons een mooie gelegenheid om die markten beter te leren kennen. Europa, Scandinavië en uiteindelijk wereldwijd. Dat is het doel."

Tegen die tijd zullen 56 olifanten een druppel op een gloeiende plaat lijken.

Voor meer informatie:
Antonia Cox
Pottburri GmbH
Carl-Kühne-Straße 8
47638, Straelen, Duitsland
Tel.: + 49 2839 9979 991
support@pottburri.de  
https://pottburri.de/ 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven