Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Montfleury 20 jaar

Montfleury, de grootste exporteur op Frankrijk en een grootmacht in het beleveren van de retail, bestaat 20 jaar. Het bedrijf van Frederic Meniai en zijn zoons Cédric (Commercieel Directeur) en Dion (Executive Assistent) is de afgelopen jaren gestaag gegroeid, van twee medewerkers in 2002 naar 25 op kantoor en zo’n 65 in de box nu. Dat laatste varieert sterk, met de Rentrée, feestdagen of de Kerst kunnen het er tot 200 zijn.

In een grijs verleden werkte Frederic voor Movrie, een exporteur op Frankrijk dat rond de eeuwwisseling ter ziele ging. Hij begon voor zichzelf en kon enkele klanten meenemen, wat een degelijke start mogelijk maakte. Eerst vestigde men zich in een box op de middenweg bij het toenmalige Buis JR., een tijdje lang werd een pand gehuurd op bedrijventerrein De Lasso in Roelofarendsveen en in 2008 kocht hij een stuk grond in De Kwakel en bouwde er het bestaande, 12.500 m², door een warmtebuffer op aangename temperatuur gehouden pand.

Aldaar worden vooral boeketten gemaakt, maar daarnaast wordt het gehele bestaande assortiment aan bloemen en planten voor de klanten in Frankrijk en deels in Spanje geprepareerd. In het verleden werden ook wel andere markten aangeboord (m.n. Italië) en ook nu kijkt men rond (misschien wordt straks gestart met een klant in Polen), maar dat is altijd bijzaak geweest. Klanten zijn met name supermarkten, maar niet de zogeheten discounters. De grootste pieken vinden plaats rond de Rentrée, de eerste schooldag die men ook in Oost-Europa zo nadrukkelijk viert, een aantal feestdagen en met de Kerst.

Zelf een Fransman heeft Frederic vaak een streepje voor op de concurrent. Dat zit hem in ongetwijfeld in de taal en ook in het goed aanvoelen van de markt. “Een Fransman komt kijken en wil alles zeker weten. Betaalt hij niet teveel, wordt hij niet belazerd? Dat moet je laten zien en dan mag je leveren. Gaat dat een paar keer goed en win je zijn vertrouwen, dan loopt hij niet meer zomaar weg.”

Deze mentaliteit kenmerkt ook Montfleury in haar relaties met haar leveranciers. De verpakkingen en toegevoegde waarde, de logistiek en het personeel, op al die terreinen doet het bedrijf al twee decennia zaken met veelal dezelfde bedrijven. Bij gelegenheid van het jubileum werden deze afgelopen weekend, samen met de vaste klanten en relaties, onthaald op een mooi feest in On the Rock in Aalsmeer.

Voor meer informatie:
Montfleury
frederic.meniai@montfleury.nl 
www.montfleury.nl