Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carl Lorenz van Maersk over de export uit Kenia:

"De markt is rijp voor het verzenden van bloemen over zee"

Maersk biedt al geruime tijd de mogelijkheid om bloemen over zee van Kenia naar Europa te verzenden, maar pas sinds kort is deze service verfijnd en actief gepromoot. "Na jaren van ontwikkelen en testen hebben we bewezen dat we nu een 'Ocean Product' voor bloemen kunnen leveren dat werkt", zegt Carl Lorenz, directeur voor Oost-Afrika bij Maersk. Naast hun Ocean Product biedt de rederij nu ook een end-to-end service en is het onlangs begonnen met het aanbieden van een zogenaamd LCL-product. ((less than container load).


Christopher Kulei, directeur van Sian Flowers, een van de kwekerijen die een deel zijn bloemen over zee verzendt 

Voordelen van zeevracht 
Volgens Lorenz zijn er twee belangrijke voordelen. "Ten eerste de kostprijs, want zeevracht is doorgaans 40% goedkoper dan luchtvracht. En ten tweede is er het milieuaspect. Zeevracht is 70-80% milieuvriendelijker (er wordt voortdurend onderzocht hoeveel nu precies) dan luchtvracht. En als we het dan hebben over het verzenden van bloemen over zee vanuit Kenia, dan heeft Maersk een dienst waarvan bewezen is dat ze werkt. Zo liggen de derving op  2-3%, wat vergelijkbaar is met luchtvracht." 

"Een levensvatbare dienst voor bloemen"
De afgelopen jaren is deze expertise ontwikkeld in het zog van de avocado's, ook een transittijd-gevoelig en bederfelijk product.

Nieuw is dat Maersk nu een 'less than a container load'-dienst (LCL) aanbiedt, waarbij de lading van een tiental verladers in één container kan worden ondergebracht. "Niet alle expediteurs kunnen elke week een hele container vullen, dus het LCL-product biedt een mooie en logische optie. Het inpakken doen we zelf, zodat alle lading samen gekoeld wordt. We hebben deze service voor bloemen de afgelopen tijd uitgerold."

Toekomst voor zeevracht 
Lorenz verwacht dat de vraag naar het vervoer van bloemen over zee van jaar tot jaar zal groeien en voor Maersk zelfs exponentieel. "Dit is om twee redenen. Ten eerste hebben we nu een dienst dat werkt en zinvol is voor onze klanten, en ten tweede is het potentieel enorm. Als we alle bloemenexport zouden verschepen in zeecontainers, zou dat ongeveer 500 FEU per week bedragen." 

Voor meer informatie:
Maersk
Carl Lorenz (directeur voor Oost-Afrika)  
carl.lorenz@maersk.com
www.maersk.com 

Publicatiedatum: