Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Drempels rond duurzame bloemen en planten voor koper en verkoper

Duurzaamheid is voor de meeste consumenten een belangrijk thema. Ook voor de kopers van sierteeltproducten. Bijna 90 procent zou graag lokaal gekweekte bloemen en planten kopen, ruim een derde van hen doet het ook daadwerkelijk. Bloemenbureau Holland liet in vier EU-landen uitzoeken hoe dat komt en deelde die informatie gistermiddag tijdens een kennissessie in het World Horti Center.

In de sierteeltsector vindt al veel verduurzaming plaats, maar de consument is daar nog onvoldoende mee bekend. Voor consumenten moet ‘het kopen van bloemen en planten vooral leuk en makkelijk moet blijven’. 


Lieke van der Loo van onderzoeksbureau Kantar

Drempels
Onderzoeksbureau Kantar constateert in zijn Sustainability Index 2022 dat 97 procent van de consumenten de voorkeur geeft aan een duurzame ‘life style’, maar dat slechts 13 procent het eigen gedrag ook daadwerkelijk verandert. Ook voor bloemen en planten is de voorkeur voor een duurzame keuze duidelijk aanwezig.

Als het zover is ervaart de consument echter een aantal drempels. Het ontbreken van heldere productinformatie, de beperkte beschikbaarheid en de prijs blijken de duurzame keuze in de weg te zitten. Dit is een van de conclusies uit onderzoek dat Kantar in augustus voor Bloemenbureau Holland uitvoerde in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarvoor namen 4.820 consumenten tussen 18 en 70 jaar deel aan een uitgebreid online onderzoek. De deelnemers aan het onderzoek moesten aan in ieder geval één eis voldoen: ze moesten vaker dan één keer per jaar bloemen, planten of tuinplanten kopen.


Yvonne Watzdorf van Bloemenbureau Holland. Fotocredits: Roel van Noord Photography

Kennis delen
Bloemenbureau Holland vergaart inzichten in de voorkeuren van de consument en de overwegingen die van invloed zijn op het al dan niet kopen van duurzame bloemen en planten. Deze inzichten en kennis worden door de marketing- en promotieorganisatie gedeeld met kwekers en handelaren, zodat barrières die door de consument worden gevoeld, gezamenlijk kunnen worden weggenomen en de sector in dialoog kan blijven met de samenleving.

Tijdens de kennissessie werden vier fragmenten uit met deelnemers aan het onderzoek gehouden diepte-interviews getoond. Opvallend was dat in de interviews het oplopen van de gasprijs voor de consument nog een issue was getuige het feit dat zij er zelf niets over zeiden. 


Esther de Waard van Bloemenbureau Holland. Fotocredits: Roel van Noord Photography

Blij makend natuurproduct
De uitgangspositie van de Nederlandse sierteeltsector is positief en biedt ruimte voor groei, zo blijkt. Een derde (34%) gelooft dat de sierteeltsector positieve invloed heeft op het bevorderen van duurzaamheid in de samenleving. Daarbij wordt de sector vooral geassocieerd met een ‘natuurproduct dat mensen blij maakt’. Bloemen en planten zijn voor de ondervraagden met name goed voor de planeet (24%) en de eigen gezondheid (20%).

De positieve associaties nemen niet weg dat 47% van de consumenten de sector ook ziet als reactief waar het gaat om duurzaamheid. Vijf procent van de respondenten heeft een uitgesproken negatief beeld van de sector. Waar de consument wil kiezen voor duurzaam product, ontbreekt het nu nog vaak aan herkenbaarheid en de juiste informatie.

Gewenste actie
Als meest urgente thema’s waarop consumenten actie verwachten vanuit de sector worden terugdringing van het gebruik van bestrijdingsmiddelen en meststoffen, (niet-recyclebare) verpakkingen en afval. De accenten die consumenten in de onderzochte landen leggen, lopen uiteen. In Nederland wordt met name de vermindering van uitstoot van broeikasgas genoemd. Extra aandacht voor het teveel aan (niet-recyclebare) verpakkingen speelt in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk.

Aan de hand van een vraag van een kweker uit Afrika over verpakkingen reageerde een categoriemanager van Jumbo. "'Het is moeilijk om informatie over te brengen aan de consument. Een voorbeeld is het plastic tasje, dat mag niet meer, want dat is ‘slecht’, maar karton is nog slechter als je kijk naar de footprint en de herbruikbaarheid. Wat moet je dan? Katoen dan maar… nee dat is nog slechter! Kortom als je één kant belicht en ‘duurzame bloemen' in het schap zet naast andere bloemen, zeg je dus ook ‘deze zijn slecht(er) voor het milieu.' Als je ergens iets zegt over het één, doe je dat indirect gelijk over iets anders. Het is een dilemma waar we allemaal mee worstelen en nog niet het juiste antwoord op hebben.”

Franse consumenten zien graag een afname in overmatig watergebruik. In Duitsland verwacht men vooral aandacht voor gezondheidsrisico’s als gevolg van het gebruik van bestrijdingsmiddelen en meststoffen.

Goede bedoelingen
Het onderzoek toont aan dat de duurzame intenties en het gedrag van de consument vaak nog ver uit elkaar liggen. Zo geeft bijna 90 procent aan meer lokaal geproduceerde bloemen en planten te willen kopen als de keuze er is, tegenover 36 procent die het daadwerkelijk ook doet.

Meer betalen voor duurzamer product is oké voor 67 procent. Maar eenmaal in de winkel zegt 60 procent - ondanks de goede intenties - toch te kiezen voor het goedkopere en minder duurzame product. Ook als het gaat om duurzame verpakkingen lopen intenties en gedrag niet gelijk op. 86 procent wil graag vaker bloemen en planten kopen met minder plastic decoratie- en/of verpakkingsmateriaal. Daar staat tegenover dat 63 procent bloemen en planten koopt met mooi maar plastic verpakkingsmateriaal.

Keten aan zet
Gevraagd naar wie verantwoordelijkheid moet nemen, zijn de respondenten duidelijk en genuanceerd. Daarbij hebben zij de gehele keten in beeld en is er ook aandacht voor de eigen rol. Producenten, retailers en overheid worden elk door bijna driekwart van de ondervraagden genoemd. 70 procent steekt hand in eigen boezem door de eigen verantwoordelijkheid concreet te noemen.

Het onderzoek laat zien dat de consument open staat voor verandering en wil kiezen voor duurzame sierteeltproducten. Het kopen van bloemen en planten moet voor hen echter ook leuk en makkelijk blijven. Bloemenbureau Holland constateert dat er veel meer gebeurt op het gebied van duurzaamheid dan er voor de consument zichtbaar is. Het vraagt volgens het bureau de inzet van alle ketenpartners om de wensen van de consument en de ontwikkelingen in de sector beter bij elkaar te brengen.

Voor meer informatie:
Bloemenbureau Holland
www.bloemenbureauholland.nl