Oude contracten moeten nog steeds worden nagekomen tegen overeengekomen prijs

AGF-sector reageert op crash Britse pond

De Britse minister van Financiën, Kwasi Kwarteng, kondigde op 23 september een "mini-begroting" aan, waardoor het Britse pond ten opzichte van de dollar een historisch dieptepunt bereikte en maandag 1,079 euro noteerde. Dit zal enorme gevolgen hebben voor de invoer van AGF-producten in het Verenigd Koninkrijk, aangezien contracten met retailers en kopers altijd ruim van tevoren worden gesloten. De vrachttarieven, die sinds de pandemie explosief zijn gestegen, worden ook in dollars afgesproken en zullen op de niet-dollarmarkten verder stijgen. De rente zal waarschijnlijk ook stijgen, terwijl ook de energiekosten de pan uit rijzen.

Nigel Jenney, CEO - Fresh Produce Consortium
"Het is een fundamentele uitdaging voor de sector, het zal zeker gevolgen hebben voor de invoer en de aankoop van vreemde valuta en bovendien kunnen huishoudens en bedrijven te maken krijgen met een verdere stijging van de brandstofkosten, waaronder die voor vliegtuigbrandstof, wat tot hogere kosten zal leiden en het leven moeilijker zal maken."

"De situatie ligt buiten de controle van de AGF-sector; alles speelt op regeringsniveau. Zelfs wanneer dit alles wat kalmeert, blijft importeren duurder, maar de vraag is hoeveel."

"Het betekent wel dat de export aantrekkelijker wordt, maar het VK exporteert niet veel in deze tijd van het jaar. De AGF-sector is veerkrachtig, maar het wordt steeds moeilijker en consumenten letten op hun uitgaven. Het is zorgwekkend. We proberen positief te blijven, maar het is gewoon een extra uitdaging bovenop al het andere."

Mark Wright, Senior Commercial Manager - Davis Worldwide
"Dit zal een enorme impact hebben op bedrijven, niet alleen op deals die vandaag worden gesloten, maar ook op deals die voor weken, maanden en tot in het volgende jaar worden gesloten. Retailers willen offertes voordat het seizoen begint en mensen moeten speculeren over wat diverse valuta's waard zullen zijn."

Deals die maanden geleden zijn gesloten, moeten nog steeds worden nagekomen tegen de overeengekomen prijs, wat betekent dat de kosten moeten worden geabsorbeerd en dat de consument hiervan nog niet het volle pond voelt.

"We zijn uitgegaan van het slechtste scenario, maar de situatie is nog slechter dan we dachten en het wordt nog erger. Sommige bedrijven zullen veel geld verliezen, maar als bedrijven geen producten kunnen leveren, zullen de schappen leeg zijn."

"Bij Davis doen we niet rechtstreeks zaken met retailers, dus richten we ons op het helpen van andere bedrijven, met hun bevoorrading. Wij hebben leveranciers geholpen om ten minste kostprijzen voor hun goederen te realiseren, maar dit is voor niemand vol te houden; het is een situatie zonder winstoogmerk. Ik zie niet hoe we eruit kunnen komen; ik heb nog nooit zo'n slechte situatie meegemaakt. We hebben te maken gehad met Brexit, Covid, hoge brandstofkosten, transportschaarste, de oorlog in Oekraïne, havenstakingen en laten we de huidige energiecrisis niet vergeten, waardoor derde partijen binnenkort hun kosten voor iedereen zullen verhogen."

"Eén groot Brits bedrijf is dit jaar al failliet gegaan en ik denk dat er nog meer slachtoffers zullen vallen."

Rob Cullum - Pacific Produce
"Als je concurrent levert vanuit een non dollar-land, maar jij levert vanuit een dollar-land, dan moet je omhoog en kan je niet concurrerend zijn..."

"Kijk naar een product als mango's: van november tot april worden ze geleverd vanuit Brazilië en Peru, die overwegend met dollars werken. De vrachtprijzen zijn al vreselijk, en worden gerekend in dollars. De enige keuze die deze leveranciers hebben is om de prijzen te verhogen, anders overleven de bedrijven niet. Maar een prijsstijging kan de consumptie de das omdoen."

"Niemand kan de vrachtkosten, die in dollars worden gerekend, elimineren. Dit zal leiden tot een daling van de vraag naar luxeartikelen en een stijging van de vraag naar basisproducten. Telers kunnen moeilijke jaren of moeilijke markten overleven en de gemiddelden omlaag trekken, maar onnodige vrachtverhogingen schaden alle markten, net nu we proberen uit de nasleep van de pandemie te komen. Nu alle valuta's dalen ten opzichte van de sterke dollar, maar vooral de euro en het Britse pond, lijkt dit echt een probleem te worden."

"In het VK hebben we jarenlang de goedkoopste prijzen voor groenten en fruit gehad doordat retailers de prijzen laag hielden, maar in het huidige klimaat is dat niet houdbaar. De telers proberen de risico's voor de Europese en vooral de Britse markt weg te nemen."

"We hebben geen idee hoe lang dit zal duren. Als we dat wisten, zouden we kunnen proberen de gevolgen te verzachten, maar niemand weet wanneer het zal eindigen. De sector is echter behoorlijk veerkrachtig en heeft de afgelopen jaren veel meegemaakt."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven