Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onafhankelijke, externe partij onderzoekt grote storing bij FloraHolland

In een directiecolumn heeft Steven van Schilgaarde, CEO van Royal FloraHolland, nog maar eens stilgestaan bij de KOA-storing. Gebruikers van het systeem voor kopen op afstand ontvangen een eenmalige restitutie. 

Naast excuses geeft de directeur ook een verklaring voor het probleem. Er bleek een verstoring te zijn van de authenticatie bij het inloggen, schrijft Steven. "Die is nodig om zeker te weten dat degene die inlogt ook daadwerkelijk gebruik mag maken van KOA. De communicatie tussen het onderdeel van KOA dat deze taak uitvoert en het systeem waarin staat wie toegang mag hebben werkte niet goed. Het vinden van de oorzaak hiervan heeft ongebruikelijk veel tijd gekost. De specialisten moesten zelfs terugzoeken in aanpassingen die in januari en in de zomer waren doorgevoerd. Dat is geen excuus, maar wel de verklaring."

Landelijk Veilen
Op IT-gebied is Royal FloraHolland bezig met een verbouwing, terwijl de winkel open blijft, zo vervolgt Steven in zijn column. "Onze systemen moderniseren we stap voor stap zodat ze weer voldoen aan de eisen van vandaag en morgen. Wat we ook doen is de manier van veilen over alle locaties gelijktrekken. Dat is ook nodig voor de introductie van Landelijk Veilen. Onze specialisten testen altijd alles vooraf, maar helaas komen bepaalde zaken pas aan het licht bij gebruik in de dagelijkse praktijk. Dat was ook vrijdag (16 september, red.) het geval. De impact was deze keer ongekend groot. Sinds de introductie van kopen op afstand, heeft een dergelijke langdurige verstoring gelukkig nooit plaatsgevonden. En ik hoop dat we die ook nooit meer mee zullen maken."

De CEO zegt dat de veiling momenteel naast eigen onderzoek naar de problemen ook een onafhankelijke externe partij naar de verstoring laat kijken. Dit laatste zal enige weken in beslag gaan nemen, schat de directeur. 

"Je kunt je afvragen waarom iets moet worden vervangen of aangepast dat werkt. Het antwoord daarop is, dat als we dat niet doen er een moment komt dat het systeem vastloopt. Bovendien betekent het stilstand, want met de verouderde systemen kunnen we geen nieuwe functionaliteiten inbouwen en die systemen zijn niet snel genoeg en hebben niet de benodigde capaciteit. Ook het realiseren van maximale security kan een reden zijn. Kortom, we moeten wel vernieuwen. KOA is een uniek systeem, waar op een gemiddelde dag 3.000 kopers tegelijk gebruik van maken, realtime en plaats onafhankelijk. Ons KOA-systeem kan zelfs het dubbele aantal aan."

In de hele column, hier te lezen bij de veiling, stipt de CEO aan dat er met man en macht is gewerkt om de storing snel op te lossen. Zelf ging Steven ook aan de slag. "Zelf ben ik in Naaldwijk gaan helpen, omdat ik al ingewerkt was als orderpicker." Ook wijst op arbeidsschaarste als nog groter probleem dat IT. 

Publicatiedatum: