Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hackathon for Good met challenge over ‘ondernemersdashboard’

Van 19 tot en met 27 november is de vijfde editie van de Hackathon for Good. Eén van de challenges is afkomstig van Greenport West-Holland en LG Flowers: tech-startups worden uitgedaagd een strategisch dashboard voor ondernemers te ontwikkelen. De bedoeling is dat het dashboard later ook door andere ondernemers kan worden gebruikt.

De Hackathon for Good wordt georganiseerd door The Hague Tech and WorldStartup. Doel van de hackathon is het verbinden van innovatieve techbedrijven en startups met bedrijven, NGO’s en overheden zodat ze samen een prototype van een data- of AI-tool kunnen ontwikkelen. In de vorige editie (van 2021) diende Greenport West-Holland ook een challenge in. Die ging om een tool om data van waterschappen te ontsluiten, zodat ondernemers op basis daarvan een beter waterbeheer kunnen ontwikkelen. Dit leidde tot de oprichting van een startup.

Dashboard voor betere beslissingen
De challenge voor de komende editie komt van Greenport en sierteeltbedrijf LG Flowers. Idee is dat er een dashboard komt waarmee ondernemers in één oogopslag relevante informatie kunnen raadplegen. Centrale vraag is: hoe kan een ondernemer in deze complexe tijden alle informatie handig overzien om een besluit te nemen. En hoe is die informatie actueel te volgen? De veranderingen gaan immers per dag.

Hiervoor worden beschikbare data buiten en binnen het bedrijf benut, zoals energieprijzen, waterbeschikbaarheid, de beschikbaarheid van arbeid, de biodiversiteit en het effect van inflatie op het koopgedrag van consumenten. Op basis hiervan kunnen ondernemers een betere beslissing nemen en wordt true pricing mogelijk (doordat ondernemers de keten kunnen voeden met informatie).

Ondernemers gezocht
De challenge wordt ingebracht door de Greenport en LG Flowers. De bedoeling is echter dat het dashboard uiteindelijk door meer ondernemers gebruikt zal worden. Daarom organiseert de Greenport binnenkort een bijeenkomst voor ondernemers in de sierteelt en groenteteelt. Die telers wordt dan gevraagd naar hun verwachtingen; bovendien wordt het dashboard slimmer en betrouwbaarder als ook data van andere ondernemers (uiteraard op een veilige manier) kan worden gebruikt.

Meedoen?
Wie ook beschikbare data en eigen data in wil zetten voor strategische besluitvorming in deze complexe tijden, kan zich melden voor deelname aan de bijeenkomsten rond de challenge bij woody.maijers@greenportwestholland.nl. Meer informatie over de hackathon is te vinden op: www.hackathonforgood.org.

Bron: Greenport West-Holland

Publicatiedatum: