Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Luus Hooyman, Veilingmeester Aalsmeer:

"Een goede veilingmeester weet wat er speelt"

Wanneer ben je een goede veilingmeester? Of hoe word je er een? Deze vraag krijgt veilingmeester Luus Hooyman nogal eens te horen. Best lastig te beantwoorden, vindt ze. Ze doet een poging in deze tweewekelijkse blog.

Er is geen echte opleiding om veilingmeester te worden. Wel zijn er zogenaamde competenties waaraan je moet voldoen. Commercieel, accuraat en standvastig zijn er een paar om te noemen. Maar dat is op papier. Ik ben ervan overtuigd dat je een goede veilingmeester bent als je feeling houdt met de markt. Wat speelt er, welke trends komen er? Ik probeer zowel met de koper als met de aanvoerder in gesprek te zijn. Weten wat er leeft, dat is belangrijk!

Commercieel aan het werk als veilingmeester
Zo was er vorige week een open dag bij een aantal bedrijven bij mij in de buurt. Een leuke gelegenheid om kwekers te bezoeken en te ervaren wat de consument ervan vindt. Het was een prachtige zonnige dag, dus op de fiets een rondje gemaakt. Zes bedrijven dicht bij elkaar, waarvan er twee producten telen die op mijn klok geveild worden. Een leuke diversiteit van bloemen, maar ook van ondernemers.

Picobello zag het eruit. De bewegwijzering met borden en emmers vol gladiolen wezen de weg. Koffie, thee maar ook fris was aanwezig, want het zonnetje scheen er vrolijk op los. Bij Kallaland was de verwerking van Calla’s te zien: in hoog tempo draaide de machine (Furora) die ook in andere teelten gebruikt wordt, de bloemen gesorteerd op lengte, bloem en gebost op de band. Een medewerkster zette het product in emmers met water. Veel gaat op bestelling de deur uit en een klein deel komt voor de klok. Deze ondernemer vertelde dat de klok voor hem belangrijk is als etalagefunctie. En wat goed om te zien dat er zoveel geïnteresseerde bezoekers waren (minimaal duizend, heb ik begrepen).

Zorgen voor bekendheid
Door naar de volgende kweker. Nieuwsgierig ben ik naar het bedrijf van Iterson, die Amaranthus teelt (een buitenteelt) en op mijn klok afzet. Een rondje over het bedrijf en een gesprek met de eigenaars. We hebben het over de grillige prijsvorming van dit product. Vooral de hang-Amaranthus is een nicheproduct, wat een soorten zijn er! Goed voor bloemwerken bij festiviteiten. Er is een aantal nieuwe soorten Spider-type, prachtig en goed houdbaar. Nu nog zorgen voor bekendheid bij de kopers. Ik adviseer om vooral gebruik te maken van Clocknews*. Ik geef in ieder geval dit product tijdens het veilen extra aandacht. Dit is een voorbeeld van contact maken en houden met aanvoerders. Voor mijzelf interessant om te zien wat voor nieuwe producten er aankomen en om meer achtergrond informatie te horen.

September
Terug naar de klok. Het vakantieseizoen loopt op zijn eind, de scholen starten weer. Dit geeft altijd een positief effect op de prijsvorming. Mensen kopen weer een bloemetje of plantje voor thuis en anders voor degene die op het huis heeft gepast. De juf of meester krijgt een bloemetje of plantje (tenminste dat is gebruikelijk in een aantal landen, maar het gebeurt soms ook in Nederland). Daarnaast zijn de maanden augustus en september goed voor festiviteiten zoals bruiloften. Ook hierbij zorgen bloemen voor aankleding en de Amaranthus is daar prima geschikt voor. Wellicht een stimulans om dit product, dat in diverse vormen en kleuren volop beschikbaar is, te waarderen.

* Wilt u gebruikmaken van Clocknews, mail naar [email protected] of neem contact op met de veilingmeester.

Connect to Grow
U bent welkom om aan te voeren of te kopen op de klok! Neem contact op met de klantenservice van Royal FloraHolland: 088 789 89 89 en vraag naar een accountmanager of een veilingmeester.

Publicatiedatum: