André van der Linden over 5 jaar Floriday: "Het idee van one size fits all lieten we los"

Bijna niets went zo snel als nieuwe technologie. Een wereld zonder internet en smartphones is nauwelijks nog voor te stellen. CIO André van der Linden kijkt in onderstaande directiecolumn van Royal FloraHolland met trots terug op vijf jaar Floriday.

Mobiel internet voor de consument kwam pas vanaf 2007 van de grond. Dat is ‘maar’ vijftien jaar geleden. Goede timing is cruciaal voor succes. Tijdens de dot-com crisis in 2000 zijn tal van bedrijven omgevallen die de jaren ervoor hard waren gegroeid. Omgekeerd hebben bedrijven het loodje gelegd die te laat met digitalisering zijn gestart.

In 2017, nog maar vijf jaar geleden, is er gestart vanuit Royal Floraholland met de eerste ontwikkelingen van Floriday. Op de Trade Fair van dat jaar werden de eerste contouren van het Floriday-platform gepresenteerd. Op dat moment ontwikkelde Floriday vooral functies ten behoeve van kwekers. Eerste onderdelen die live kwamen waren onder meer de catalogus functie om producten in op te voeren en de eerste versie van de foto app om bij deze artikelen ook goede productfoto’s te kunnen plaatsen. De participatie in 2019 in Blueroots vormde het startsein voor de ontwikkeling van functies voor kopers. Daarmee groeide Floriday uit tot het tweezijdig platform voor de sierteelt dat het vandaag de dag is.

Keuzemogelijkheden
Het tempo waarin de wereld om ons heen digitaliseert, is hoger dan de meesten van ons dachten. De één haakt daar moeiteloos bij aan, voor anderen is het lastig om afscheid te nemen van de voor hun bedrijf geperfectioneerde dagelijkse gang van zaken. Dat leidde begin vorig jaar tot de nodige weerstand. Een flinke groep kwekers en kopers had het gevoel dat ze Floriday kregen opgedrongen, terwijl het platform in hun ogen nog niet voldeed. Het ging ze te snel en ze wilden zeker niet in een keurslijf worden geperst. Dat was ook niet onze intentie, maar om snelheid te maken, moesten we keuzes maken. We hebben vorig jaar goed geluisterd naar de kritiek en even pas op de plaats gemaakt. Met kwekers en kopers zijn we in gesprek gegaan. Dat hadden we daarvoor vooral gedaan met de voorlopers en te weinig met degenen die nog onderdelen misten om goed te kunnen werken met het platform. Kwekers laten we nu door middel van de routekaart meebeslissen over de volgorde van ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. Het idee van one size fits all lieten we los en we ontwikkelen functionaliteiten met meer keuzemogelijkheden. Deze aanpak werpt vruchten af. We zien nu kwekers en kopers elkaar overtuigen van het gebruik van Floriday. Gebruikers ervaren in de praktijk dat ze efficiënter kunnen werken en ze zien hun afzetmogelijkheden toenemen. Wekelijks zien we nu meer dan 4400 kwekers en kopers die werken met Floriday voor hun dagelijkse handel.

Samenwerking
Het succes van Floriday vindt zijn basis in de samenwerking met de sector. Niet alleen met kwekers en kopers door middel van hun inbreng, het meedenken en mee testen. Softwareleveranciers maken het bijvoorbeeld mogelijk dat kwekers en kopers kunnen koppelen met hun softwarepakket aan Floriday en daarmee vanuit hun eigen systeem kunnen blijven werken. Dit vraagt veel tijd en ontwikkeling van de kant van softwareontwikkelaars en is daarmee een zeer essentieel en waardevol onderdeel van het digitale netwerk dat we met elkaar neerzetten. Op verzoek van softwareleveranciers komen we nu twee keer per jaar met een nieuwe release voor de API-koppeling, in plaats van meerdere tussentijdse aanpassingen. Van de wensenlijst van kwekers en kopers die vorig jaar na workshops is opgesteld hebben we inmiddels alle punten opgepakt. Waarbij we uiteraard beseffen dat er altijd nog verbeteringen mogelijk zijn. Ter illustratie een paar voorbeelden.

Explorer zoekfunctie voor kopers
Het was al langere tijd mogelijk voor kopers om in Floriday te zoeken op artikelen van kwekers via de Explorer zoekfunctie. Maar nu is het ook mogelijk gemaakt voor kopers om direct te kunnen bestellen op actueel aanbod. De Explorer bevat momenteel 350.000 artikelen en bijna 5 miljoen aanbodregels die door kwekers op Floriday zijn gezet. Ook kunnen kopers vanuit de Explorer meteen aanvragen versturen, offertes opmaken en de eigen gekoppelde webshop vullen door favorieten te markeren.

Afhandeling van de directe order via Floriday
Met de afhandeling van de directe order via Floriday bieden we nieuwe mogelijkheden die met de Connect EAB niet realiseerbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de orderstatus waarmee Track en Trace mogelijk wordt of het meegeven van extra informatie over stickers en fusten. We zien nu dat ook steeds meer softwareleveranciers deze mogelijkheid ondersteunen. Hiermee profiteren ook de kwekers die gebruik maken van een API-koppeling van de voordelen die dit biedt en in de toekomst gaat bieden ten opzichte van de huidige Connect-EAB.

Mogelijkheden voor staffels
Sinds kort is het mogelijk om te werken met staffels via Floriday. Dit stond heel hoog op de wensenlijst van gebruikers van Floriday. Hiervoor hebben we nu de eerste mogelijkheden beschikbaar gemaakt. Het is mooi om te zien dat we ook hier gerichte feedback krijgen van gebruikers hoe we staffels nog beter kunnen later werken in Floriday. Daar wordt momenteel nog hard aan gewerkt. Op dit moment kan het op de volgende twee manieren: Er is de mogelijkheid om de transportkosten per levering te verdelen. Kopers kunnen op meerdere momenten bestellen zonder dat voor elke bestelling apart transportkosten in rekening worden gebracht. Daarnaast kan een kweker ook volumekorting geven middels een aanbieding. Dit betekent dat kwekers een afwijkende stuksprijs per afnamehoeveelheid (fust, laag, ladingdrager) kunnen instellen. Een aanvullende wens die nog genoemd wordt is om staffels ook op grotere partijen te kunnen hanteren. En ook dat staffels breder inzetbaar zijn dan alleen de aanbieding. Dat hebben we in beeld en onderzoeken de mogelijkheden.

Aanhaken kopers
Floriday is alleen een succes als ook kopers het platform omarmen. Omdat we pas later zijn begonnen met de ontwikkeling van functies voor kopers, is het begrijpelijk dat de adoptie bij kopers wat achterligt op kwekers. Samen met het Blueroots IT Expert team kijken we welke ontwikkelingen belangrijk zijn. De nieuwe Explorer zoekfunctie is voor kopers heel aantrekkelijk en zorgt voor een belangrijke versnelling. Voor veel kopers is het niet zozeer meer de vraag of ze willen werken met Floriday maar hoe dit het beste te doen. Vanuit zowel onze leden als kopers zien we ook steeds meer stimulans naar de wederpartij om via Floriday te gaan handelen. Kwekers die een opslag hanteren op orders die niet via Floriday gaan en kopers die, samen met onze Floriday Experts, kweker bijeenkomsten organiseren om uitleg te geven over hoe zij wensen dat hun kwekers het aanbod via Floriday kenbaar maken.

Trots
Elke week komen er weer nieuwe functies en verbeteringen bij en daarmee groeit Floriday steeds verder door tot het meest uitgebreide digitaal platform in onze sector waarop het breedste en diepste aanbod van bloemen en planten beschikbaar wordt gesteld. Floriday is aantoonbaar van grote waarde voor de ontwikkeling van zowel kwekers als kopers en daarmee cruciaal voor de toekomst van de sierteeltsector. De sector is ontstaan dankzij de unieke samenwerking tussen kwekers en kopers, het is prachtig om te zien dat deze unieke samenwerking nu ook resulteert in snel toenemend gebruik en ontwikkeling van Floriday. Er zijn veel sectoren om ons heen die zijn verrast door nieuwe digitale spelers die alles op zijn kop hebben gezet, ‘wij’ doen het zelf, samen! Ik ben er best trots op dat we dat vijf jaar na de start van Floriday kunnen zeggen.

Bron: Royal FloraHolland 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven