AgriFORCE met overnames op zoek naar kennis en uniek intellectueel eigendom

AgriFORCE heeft de laatste tijd veel overnames gedaan. Onlangs heeft het bedrijf twee overnames aangekondigd die nog in behandeling zijn, namelijk advies- en onderzoeksinstituut Delphy en de vermeerderaar Deroose.

"Ons doel is om de waarde van planten en voedselsystemen te ontsluiten", zegt Ingo Mueller, CEO van AgriFORCE. "Onze strategie heeft twee facetten. Onze Solutions-kant gaat over hoe we betere gewassen kunnen produceren, op een duurzamere manier. Aan de merkenkant zetten we ons in om dat aan de consument te leveren. De activiteiten van zowel Delphy als Deroose passen in dat profiel - de hele waardeketen overzien, beginnend bij jonge planten, dan migreert het omhoog in de keten, en uiteindelijk naar de consument."

Voorbereiden op de toekomst
Ingo beschrijft dat ze strategisch zijn geweest in het identificeren van die bedrijven die uitblinken in wat ze doen in hun deel van de keten. "Zij hebben specifieke knowhow of een echt IP dat niemand anders heeft. Het belangrijkste is echter dat we deze bedrijven niet in één entiteit onderbrengen, maar dat ze kunnen blijven opereren en floreren. Onze rol is om hen strategisch en financieel te ondersteunen. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat de volledige tuinbouwtoeleveringsketen wordt bediend, wat van cruciaal belang is in het licht van de toekomstige uitdagingen waarmee we allemaal te maken zullen krijgen."


Jacco van der Wekken van Delphy met Ingo Mueller van AgriFORCE Growing Systems 

De teeltomstandigheden veranderen door de klimaatverandering, en de bevolkingsgroei in combinatie met de politieke druk zal de voedselvoorzieningsketen zeker op de proef stellen. Dit is precies waar Ingo en AgriFORCE klaar voor willen zijn. "Dingen moeten veranderen om toekomstige uitdagingen aan te pakken. Californië bijvoorbeeld was vroeger de graanschuur van de VS, en daaromheen is de toeleveringsketen ontwikkeld. Maar met alles wat er aan de hand is, zal alles opnieuw moeten worden opgezet of worden hersteld om duurzaam te zijn."

Kennis is macht
Om dat doel te bereiken, zijn Ingo en AgriFORCE zich er terdege van bewust dat digitalisering een van de belangrijkste drijfveren wordt. Toch is er aan de basis altijd kennis. "Met de komst van IoT is er een enorme kans om digitalisering te gebruiken om verandering te stimuleren", zegt Ingo. "Aan de basis van AI ligt kennis, en daar is in deze sector altijd behoefte aan. Als bedrijf willen we vooroplopen, en dus is het essentieel om de kennis in handen te hebben. Daarom zijn we bezig met de overname van het Nederlandse adviesbureau Delphy."

Tegelijkertijd is Deroose een jonge plantenkweker, dus hoe speelt dat een rol in de strategie van het bedrijf? "De Belgische kweker Deroose heeft een ongelooflijk brede basis van expertise en productaanbod: ze kweken paprika's, ananassen, watermeloenen en heel veel potplanten. Er is dus heel wat kruisbestuiving van kennis en expertise waarvan we vonden dat die in verschillende onderdelen van ons bedrijf kon worden toegepast," zegt Ingo.

Dat is nog niet alles, want de grootste vangst van de Deroose-overname is een heel specifiek IP. "Wat ons inderdaad motiveerde was een zeer specifieke IP met betrekking tot plantagegewassen, specifiek de palmolie- en rubberproductie."

Dat zijn twee belangrijke componenten van de consumentenomgeving, maar naarmate grond schaarser wordt, wordt de teelt ervan een hele uitdaging. "Deroose heeft een methode ontwikkeld om de productie van rubberbomen met meer dan 50% te verhogen en tegelijk de vruchtzettingstijd te verkorten. Hetzelfde geldt voor de palmolieproductie, want Deroose heeft een methode om de hoeveelheid land die nodig is voor de palmteelt te verminderen, terwijl de opbrengst hetzelfde blijft."

De grote veranderingen in de land- en tuinbouw bieden enorme kansen voor bedrijven die strategisch te werk gaan. "Dit is een unieke kans, en deze twee overnames zullen ons op het juiste spoor zetten om de toekomstige uitdagingen van de land- en tuinbouw aan te gaan. We zullen blijven bouwen aan ons platform en ons blijven richten op het leveren van waarde aan de voedselketen. Nu gaan we ons concentreren op hoe we onze groei efficiënt en effectief kunnen beheren, en hoe we kunnen leveren wat de sector van ons verwacht. We gaan niet afwachten, maar de veranderingen leiden."

Voor meer informatie:
AgriFORCE
agriforcegs.com     


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven