Niels van Doorn, general manager Chrysal Kenia

"Chrysal Rose Dip service essentieel voor zeetransport Afrikaanse roos"

“Er is veel aandacht voor zeevracht, zowel binnen als buiten de sectoren en dat is uitstekend. Maar wat niet iedereen weet is hoe we hier eigenlijk gekomen zijn. Samen met andere partijen hebben we tien jaar lang onderzoek gedaan en ettelijke miljoenen geïnvesteerd, totdat we in 2019 eindelijk de laatste registraties van onze ‘Rose Dip service’ rond hadden. Het is sinds dat moment, en alleen sinds dat moment, dat het mogelijk is om succesvol bloemen per boot vanuit Kenia naar Europa te exporteren.”


Niels van Doorn. Foto is van al even geleden, uit 2019, toen Chrysal net begonnen was met het uitrollen van de Chrysal Rose Dip service 

We spreken Niels van Doorn, General Manager van Chrysal Africa. De consument kent het bedrijf van de snijbloemenvoeding, maar de kwekers en de handel kennen Chrysal zeker ook van de post-harvest behandelingen. De Chrysal Rose Dip service is een nieuwe naoogstbehandeling, een dienst waarbij medewerkers op de farms door instructeurs van Chrysal worden getraind en waarmee de roos de 30 dagen op zee niet alleen overleeft, maar er zelfs in heel behoorlijke conditie uitkomt - tenminste als er aan alle andere factoren die van belang zijn wordt voldaan. Omdat er aan zoveel factoren moet worden voldaan, is een belangrijk onderdeel van de service het verzamelen en delen van data met farms en inkopers, om zo alle pijnpunten in de processen aan te tonen en te verbeteren.

Botrytis de baas
“Voor bloementransport is een goede voorbehandeling en een goede koelketen van belang”, vertelt Niels. “Onze producten helpen de bloem met hydratatie. Een constante, lage temperatuur en het garanderen van optimale zuurstof en koolstofdioxide levels tijdens het transport is aan de logistiek. Die technologieën zijn er, op 0.5 graden en onder de juiste atmosferische omstandigheden kun je veel tijd overbruggen. Maar met zeevracht, en zeker waar het rozen betreft, is er nog een derde punt: het bestrijden van Botrytis. Wat wij nu ontwikkeld hebben is precies dat, een bescherming tegen ontwikkeling van Botrytis."

Is aan deze drie condities voldaan, dan staat in principe niets de grootschalige uitrol van zeevracht in de weg. “We hebben al weken gedraaid dat 5% van de totale rozenproductie per boot vertrok. Dat komt neer op ongeveer 25 containers. Op dit moment worden daarbij alle zeevrachtrozen door Chrysal behandeld.”

Het dip-team, of voluit "Chrysal Africa Rose Dip & Sea Freight team"

De weg omhoog
Tegelijkertijd is het waar dat die volumes nog veel groter kunnen en, weet Niels, ook gaan worden. “Volgend jaar zitten we op 10%, het jaar daarop op 20% en dan gaat het nog sneller, om uiteindelijk uit te komen op in ieder geval 50-50”. Wat dat nog in de weg staat is een aantal zaken. “De markt moet inleveren aan flexibiliteit, niet alleen in tijd maar ook in het zo laat mogelijk kunnen bestellen van specifieke kleuren en soorten. Voor de grote retail, waar aankopen vaker op contract gebeuren, is dat makkelijker. Een zekere flexibiliteit zal men willen blijven houden, vandaar die 50-50, maar voor de standaard stromen is het een uitkomst. Daarnaast moet er een kritische massa komen. Voor een Maersk of CMA CGM is 10 of zelfs 50 containers per week peanuts, maar bij een bepaald volume wordt het significant. Dan komt er meer focus, en dan zal het ook niet meer zomaar gebeuren dat een container met twee weken vertraging aankomt. Met een paar dagen speling moet je altijd rekening houden, maar als je boven de 40 tot 45 dagen transport uitkomt dan krijgt de kwaliteit te lijden."

Ondanks de duurzame baten waar veel over gesproken wordt is het voor ondernemers vaak nog een simpele kosten-baten analyse. "In Zuid-Amerika is men op 10 tot 15% zeevracht blijven steken omdat de noodzaak niet hoog genoeg is: door het ruime en betaalbare luchtvracht aanbod is de winst minimaal, ondanks dat de zeevracht reis de helft is van die uit Kenia. Omdat die factoren anders zijn voor ons, is die winst nu wel dik te behalen.”


Zowel boven als onder, onbehandelde rozen vs. gedipt in Chrysal Rose Dip. De behandelde exemplaren hebben geen botrytis, hebben hun kleur behouden of zelfs verdiept, openen uniform en hebben een langer vaasleven.

Retail betaalt
Opvallend is ten slotte dat in de Europese praktijk meestal de retailer of inkoper betaalt. Ook dit is een typische kosten-baten analyse. "Bij derving kan alleen de aankoopprijs van de bloem verhaald worden, maar gaan de kopers het schip in met de door hen betaalde transportkosten – die vaak hoger zijn dan de steelprijs. Als de voorbehandeling dan op orde is en daardoor de derving met een x percentage naar beneden kan, dan is het een simpel sommetje – dit geldt trouwens beide voor lucht- en zeevracht. Omdat dit inderdaad zo blijkt te werken, zijn ze bereid zelf de kosten te nemen.”

Meest duurzame partner
De scheepvaart en expediteurs kijken met veel interesse naar de ontwikkelingen en zoeken nadrukkelijk de samenwerking met Chrysal. Van zijn kant doet Chrysal hetzelfde, maar zonder zich te willen binden aan specifieke partijen, naar eigen zeggen om "de hogere duurzame doelen te halen en onze oplossingen voor iedereen toegankelijk houden”. In Kenia alleen al heeft Chrysal een kleine twintig man in het veld, die de farms afgaan en hen assisteren bij de naoogstbehandeling en data verzamelen. "Hoe groot of klein de kweker of het volume op het totaal ook is, Chrysal wil de meest duurzame partner voor iedere klant zijn."

 

Voor meer informatie:
Chrysal
Niels van Doorn
E: niels.van.doorn@chrysal.com
www.chrysal.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven