Bakker.com opnieuw failliet

Gisteren heeft de Rechtbank in Amsterdam het faillissement van Bakker.com uitgesproken. De problemen bij het bedrijf zijn het gevolg van een aanhoudend en zeer fors omzetverlies, dat inzette na de opheffing van de coronamaatregelen.

Consumenten geven de laatste maanden meer uit in de horeca en aan vrijetijdsbestedingen en minder in retail. Voor zover consumenten wel winkelen worden aankopen weer meer in fysieke winkels gedaan. Daarbij komt dat macro economische en geopolitieke omstandigheden een grote impact hebben op consumentenbestedingen.


Op de website is vooralsnog sprake van een technische storing.

Na een eerder faillissement begin 2018 en een doorstart in sterk geslonken vorm kort daarop, heeft Bakker.com de afgelopen jaren tientallen miljoenen geïnvesteerd in de transformatie naar een internetonderneming. De transformatie van een traditionele postorderonderneming naar een modern e-commercebedrijf leek aanvankelijk zeer succesvol. Door de strategische herpositionering, waarbij de focus werd gelegd op online verkoop en er grote logistieke verbeteringen werden gerealiseerd, wisten consumenten in verschillende Europese landen Bakker.com te vinden. De hoge omzet en toenemende groei in 2020 en 2021 zorgden ervoor dat de kosten, als gevolg van de gedane investeringen om te moderniseren, gedragen konden worden. Hieraan kwam abrupt een einde toen coronamaatregelen in verschillende Europese landen werden opgeheven en consumenten de online uitgaven uitstelden.

Omzetdaling van 50%
Voor de jaaromzet is de groenbranche sterk afhankelijk van de voorjaarsverkoop. De online retailmarkt kampt in 2022 met een omzetdaling van 30-35%, voor de online groenmarkt ligt dit cijfer zelfs nog hoger, rond de 50%.    

“Dit faillissement is voor alle betrokkenen bijzonder treurig. Bakker.com leek na een aantal moeilijke jaren helemaal op weg om weer een succesvol bedrijf te worden. Er is door onze medewerkers en partners hard gewerkt om de ingezette transformatie te voltooien. Daarin zijn we bijna geslaagd. Een paar maanden geleden spraken wij zelfs nog met investeerders om onze activiteiten verder uit te breiden. Sindsdien is de markt volledig gekanteld. Andere e-commerce bedrijven kunnen verliezen opvangen met hun omzet uit andere sectoren. Bakker.com, als (online)groenspecialist, kan dat niet. Dat is spijtig want zowel de groensector als dit bedrijf hebben een enorme potentie. Helaas hebben wij onvoldoende tijd gekregen om dat te laten zien”, aldus Clemens Sassen, woordvoerder van Bakker.com.

Over Bakker.com
Bakker.com is al ruim 70 jaar een van grootste (online)groenspecialist van Europa en levert aan consumenten in 8 landen. Het hoofdkantoor van Bakker-groep is gevestigd in Lisse. Bij Bakker werken zo’n 90 vaste medewerkers en afhankelijk van het seizoen, tot wel 300 seizoensmedewerkers. In Lisse bevindt zich tevens het modern geëquipeerde distributiecentrum van waaruit de pakketten worden verzonden.

bron: Huijskens Sassen Communications 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven