Crisisupdate: Geen olie, wel gas uit Rusland, al zorgt de volgende factuurdatum voor onzekerheid

Als het aan de Europese Commissie ligt, is het voor het einde van dit jaar voorbij met de invoer van Russische olie. Brussel wil gefaseerd een EU-breed importverbod instellen op alle Russische olie. Daarover werd gisteren een plan gepresenteerd. Over gas staat in het plan niets. Daarvoor is de EU nog te afhankelijk van Rusland. Dit en meer in een nieuwe crisisupdate.


De gasprijs voor 'winter 2022' op de Title Transfer Facility, het Nederlandse gashandelsplatform, tot en met 4 mei. Vanochtend om 11.00 uur lagen de daggasprijzen net weer iets hoger. Klik hier voor de actuele gasprijzen.  

De NOS gaf gisteren updates uit Brussel. Voor Rusland is de EU de belangrijkste afzetmarkt voor olie. Zestig procent van de olie komt hierheen. Specialist internationale energiepolitiek Thijs Van de Graaf spreekt van een 'olie-embargo in slowmotion'. Dat komt omdat sommige EU-landen, zoals Hongarije en Slowakije, om uitstel van het verbod hebben gevraagd. Zij zijn té afhankelijk van Russische olie. Het risico van uitstel is dat het Rusland de tijd geeft om andere afzetmarkten te vinden voor hun enorme olievoorraad, bijvoorbeeld in Azië. Maar dat zal volgens de energie-analist in de praktijk makkelijker gezegd zijn dan gedaan. 

Zorgen zijn er ook over de gevolgen van de olieban voor de brandstofprijzen. Het Dagblad van het Noorden wijst erop dat de brandstofprijzen hier weer aan het oplopen zijn voor benzine en diesel. United Consumers houdt een overzicht met de gemiddelde landelijke adviesprijzen bij. Die liggen vandaag op 2,267 euro voor Euro95 benzine (een stijging van 1,1 eurocent t.o.v. gisteren) en voor diesel op 2,182 euro (1,8% stijging). 

De Volkskrant concludeert na navraag bij economen dat uiteindelijk de dure dieselprijs op het bordje komt van de transport- en landbouwsector én daarmee uiteindelijk de consument. "Omdat we zelf niet voldoende diesel produceren, leunen we zwaar op Rusland. Dat zag je de afgelopen maanden: sinds de oorlog is de dieselprijs veel harder gestegen dan die van benzine. Die opwaartse druk gaat straks alleen maar toenemen", voorspelt ING-econoom Rico Luman in de krant. 

De gestegen kosten liggen al op het bordje bij de teler. Dat bleek maar weer eens uit een rapport van de WUR deze week. In het 'beste' geval stijgen de kosten voor Nederlandse glastelers dit jaar met 9 euro per vierkante meter. LTO Nederland concludeert aan de hand van het rapport dat 'een vinger aan de pols houden noodzakelijk is om te zien of doorberekenen inderdaad lukt in de praktijk.'  

De VRT schrijft dat de helft van de Vlamingen het goed vindt als de Russische gaskraan dichtgaat, ook als dat hen meer gaat kosten. Het is de uitkomst van een ondervragen onder 2000 Vlamingen. Lees er hier meer over. 

Energieadviseur Joost Veenendaal van bQurius blogt over de energiecrisis. Hij schrijft: "Om de klant, op zowel de korte als de lange termijn, de juiste keuzes te laten maken, zijn wij dagelijks bezig met het uitrekenen van de energiekosten van verschillende scenario’s. Zo proberen wij te profiteren van de kansen die de markt biedt en hopen wij nog lang van waarde te kunnen zijn in de tuinbouwsector." 

In een analyse op de website van energiehandelsplatform Powerhouse wijst men op een volgend belangrijk meetmoment in de energiecrisis: 15 mei. Dat moet de volgende factuur aan Rusland betaald worden en zou zomaar kunnen blijken dat na Polen en Bulgarije ook andere landen, vanwege het niet betalen in Russische roebels, van het gas afgesloten worden. Lees hier de hele analyse. 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven