Marco Maasse, directeur ADN:

“Clubgevoel begint weer terug te komen”

Tholen – Ruim een jaar geleden trad Marco Maasse aan als directeur van Agf Detailhandel Nederland (ADN). Een dubbelfunctie, want ook is hij directeur van de bloeiende Koninklijke Vereniging Bloemisten Winkeliers (VBW). De kruisbestuiving en frisse wind die vanaf de bloemenbranche door de groentebranche waait, zorgt voor nieuw elan. “We hebben een goed verhaal in de lobby en naar individuele ondernemers toe en dat slaat aan. ADN groeit weer, afgelopen maand hebben we 10 nieuwe leden mogen verwelkomen.”

Bij zijn aantreden constateerde hij een groot verschil tussen ondernemers in bloemen en in AGF. “Bij groentemannen hoorde ik vaak “ja maar” als het gaat om veranderingen en uitdagingen. Bloemisten lijken positiever te staan in het ondernemerschap”, vertelt hij. Komende tijd worden een aantal veranderingen doorgevoerd als het gaat om de verenigingsdemocratie van ADN. “Binnen de huidige ledenraad zit een aantal gerespecteerde ondernemers met veel ervaring maar we misten fris en jong bloed. Inmiddels hebben we 8 nieuwe ondernemers bereid gevonden die de schouders eronder willen zetten met nieuw elan en die ook het bestuur op sleeptouw willen nemen. We gaan hen op de komende ledenraad aan de vereniging voorstellen. Ook willen we werk- en denkgroepen samenstellen van een groep jonge ondernemers onder de 35 jaar die een soort “schaduwkabinet” vormen. Door nieuwe energie in de vereniging begint het clubgevoel weer terug te komen.”

ADN is momenteel druk bezig met de implementatie van de nieuwe hygiënecode die per 1 mei van kracht gaat, onder andere via het programma STAP Hygiëne. STAP is een exclusief programma voor leden met verschillende modules. Doel is een beter rendement van de individuele en gezamenlijke groente- en fruitspecialisten in Nederland. “Met STAP staan we naast de ondernemer. Het is 1 op 1 missiewerk en soms moet je door taboes heen breken. Samen duiken we steeds verder en dieper in het bedrijf, zowel in de analyse als in de oplossingsmogelijkheden. De ondernemer blijft aan zet maar kan volledig uit de voeten met ons serviceprogramma. We krijgen vanuit de trajecten veel positieve reacties terug en belangrijker nog, het rendement van de zaak verbetert. Een ander resultaat: het aantal leden ADN zit weer fors in de lift.”

Een van de grootste uitdagingen voor de toekomst is uitbreiding van het scholingsaanbod. “Personeel is een van de meest doorslaggevende factoren voor de toekomst van de branche. Goed geschoolde medewerkers zijn nauwelijks te vinden. Gelukkig heeft ADN een forse subsidie gekregen om ondernemers en medewerkers te scholen en te trainen. Maar het is van groot belang dat er vakinhoudelijk een gedegen infrastructuur komt. Vaardigheden in algemene zin om slim te ondernemen, dat staat wel in de stijgers maar hier moet ook vakmatige scholing aan worden toegevoegd. SVO kan daar veel in bieden maar liefst wil je een reguliere opleiding via een MBO-route, of dat gaat lukken is twijfelachtig.”

Daarnaast is het van belang dat ondernemers opnieuw kijken naar hun verdienmodel. “We zien een nieuwe generatie consumenten opkomen met een totaal andere manier van kopen en consumeren. De gemiddelde groentewinkel is daar nog lang niet klaar voor. Er moet heel wat gebeuren om bedrijven klaar te maken om millennials en generatie-Z te bereiken. Op 8 juni organiseert ADN daarom een ondernemersevent die in dat teken staat. We hopen ondernemers zo klaar te stomen voor de toekomst”, besluit Marco.

Voor meer informatie:
AGF Detailhandel Nederland (ADN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
+31 (0)318 440 222 (keuze 4)
info@agfdetailhandel.nl    
www.agfdetailhandel.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven