Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Webinar AgriPlace en ASF over voedselveiligheid en duurzaamheid in AGF

AgriPlace Chain geeft bedrijven volledig geautomatiseerd inzicht in voedselveiligheid en duurzaamheid

Tholen - AgriPlace hield donderdag 24 maart een webinar over de optimalisatie van het verzamelen van voedselveiligheids-, sociale- en duurzaamheidsinformatie van leveranciers en producten. Met haar eigen systeem, AgriPlace Chain, willen ze bedrijven makkelijk volledig geautomatiseerd inzicht geven in voedselveiligheid en duurzaamheid over de hele keten. Het systeem is inmiddels al bij vele bedrijven wereldwijd geïmplementeerd en een groot deel van de Nederlandse AGF industrie, waaronder Fruitmasters, Hillfresh, Jaguar fresh, Olympic Fruit en Harvest House.

Chain of custody en nieuwe wetgeving creëert meer werk en risico
AgriPlace Chain geeft een antwoord geven op de toenemende stappen die verwacht en gemaakt worden op het gebied van voedselveiligheid, sociale controle en duurzaamheid. Nico Broersen van AgriPlace ging in op de recente ontwikkelingen en verwachtingen rond voedselveiligheid en duurzaamheid. Hij gaf aan dat steeds meer marktpartijen, als Lidl en Aldi, sinds 2022 een GlobalGAP Chain of custody verplicht stellen. Hierbij zijn alle participanten GlobalGAP gecertificeerd. Bovendien bestaat er in Duitsland al een toeleveringsketenwet waarbij alle grote bedrijven moeten borgen dat mensenrechten over de gehele keten worden nageleefd. In Nederland is eenzelfde wet aangekondigd. Ook op het gebied van duurzaamheid worden stappen gemaakt. Zo zal Lidl, in samenwerking met Global GAP, een duurzaamheidsstandaard lanceren en maakt Tesco LEAF verplicht in zijn verse toeleveringsketen.

In de toekomst ziet Nico dat er van bedrijven op deze gebieden alleen maar meer wordt verwacht. Zo wordt inzicht op telersniveau verplicht en worden pesticide eisen strenger. Bovendien komt er meer toezicht op de CO2-voetafdruk van telers en leveranciers, wordt biodiversiteit steeds meer een vereiste en zal er een toename komen op het verlangde gebruik van sociale certificaten. Kortom, instanties en consumenten verlangen steeds meer inzicht in al deze aspecten van de producten als ze op de markt verschijnen. De verzameling van al deze informatie om inzicht te kunnen geven is voor bedrijven heel arbeidsintensief en kost veel tijd.

Tijdsbesparing en compleet overzicht in kwaliteit van leveranciers
Met AgriPlace Chain kan, volgens Nico Broersen en Simon Elting van het gelijknamige bedrijf, tijd worden bespaard bij het geautomatiseerd verzamelen, valideren en delen van kwaliteits- en duurzaamheidsinformatie, terwijl het inzicht wordt vergroot. Simon legt uit dat het systeem een compleet overzicht geeft van de kwaliteit van leveranciers. Leveranciers kunnen, zo vertelt Simon, makkelijk hun informatie delen in het persoonlijke portaal van een handelaar en informatie over certificeringen en add-ons binnen de keten zijn met de druk op een knop beschikbaar. "Zo breng je de hele eigen toeleveringsketen in kaart en identificeer je snel risico's en kansen binnen de eigen keten", aldus Simon.

"Er is makkelijk te zien welke leverancier voldoet aan de eisen van een klant en het systeem controleert of alles aanwezig is wat nodig is." Binnenkort wil het bedrijf ook inzicht in lab analyses en duurzaamheid binnen de keten implementeren in haar AgriPlace Chain.

Het webinar werd afgesloten met Tobias Geraedts en Mari Hilgerdenaar van ASF Group, gespecialiseerd in verpakking en levering van zachtfruit. Zij legden uit dat het eerdere beheer van leveranciersinformatie plaatsvond in het eigen ERP-systeem. Dit zorgde echter nog wel eens voor problemen, waardoor informatie niet altijd correct en 'up-to-date' was. "Met de implementatie van AgriPlace Chain werd alles eenvoudig, overzichtelijk en bespaarde we veel tijd door het geautomatiseerde proces", aldus Mari. Simon besloot ten slotte met een rondleiding door het systeem voor het digitaal toegestroomde publiek.

Een opname van het webinar is hier terug te kijken

Voor meer informatie:
Nico Broersen
Simon Elting
AgriPlace 
+31 6 13 36 97 52 (Nico Broersen)
+31 6 14 38 82 00 (Simon Elting)
info@agriplace.com   
www.agriplace.com/chain