Personeelstekort speelt niet alleen bij Royal FloraHolland. Ook hun klanten hebben moeite personeel te vinden. De Guchtenaere bijvoorbeeld, dat al vijftien jaar een box huurt in Aalsmeer. "Wij zoeken in de piek bijna een verdubbeling van ons personeel, net als Royal Floraholland."
De Guchtenaere is een bloemengroothandel in België. Vanuit hun eigen box rijden ze de bloemen, planten en bij-artikelen voor bloemisten naar België, waar ze een cash & carry hebben. Perry: "Bij ons in box werken drie tot acht mensen. Op echt drukke dagen als net voor Valentijnsdag, met Moederdag en Kerst komen we zeker drie mensen per dag tekort. Het vinden van mensen met ervaring is het lastigst. Als je iedere dag een nieuw iemand moet inwerken, schiet dat ook niet altijd op."
Echt te laat
Is in Nederland iedere bloemenkoper en -verkoper inmiddels wel op de hoogte dat het kan voorkomen dat de levering bloemen en planten later dan verwacht binnen kan komen, in België is dat nog niet het geval. Regelmatig krijgt Perry Straathof telefoontjes uit België van bloemisten die op hun bloemen wachten. "Je merkt bij het uitleveren van de bloemen dat er te weinig mensen aan het werk zijn bij Royal FloraHolland. Voor ons is het belangrijk dat alles op tijd is, omdat de vrachtwagen naar België moet. Die vertrok altijd om 13.00 uur of half 2, tegenwoordig vaak een uur later. Dan belandt de truck dus in de files in België en komt het echt te laat bij de klanten. Daar krijgen we veel kritiek op. We zien dat Royal FloraHolland haar best doet om nieuwe medewerkers aan te trekken en ook de processen daarop aan te passen. Ik heb hier in het verleden over meegedacht in diverse groepen en weet dat er diverse initiatieven lopen. Hopelijk lukt het op korte termijn om de eindtijden weer te halen."
Bron: Royal FloraHolland