Datagedreven handel: de volgende stap voor sierteeltbedrijven

Big Data is allang niet alleen meer iets voor techreuzen als Google en Facebook. De mogelijkheid om inzicht te krijgen in grote hoeveelheden complexe gegevens heeft inmiddels z’n meerwaarde bewezen in tal van sectoren. Ook de sierteelthandel kan een enorme boost krijgen door gebruik te maken van de waardevolle inzichten die Big Data, verrijkt met externe data, ons bieden.

Datagedreven, wat is dat precies?
Voordat we gaan kijken naar de voordelen die datagedreven handel heeft voor sierteeltbedrijven, is het goed om even uit te leggen wat dat nou precies is, datagedreven handelen. Als verkoper, verwerker of inkoper ken je waarschijnlijk veel van je klanten persoonlijk. Je weet grotendeels wat ze willen, en stemt daar je aanbod op af.

De grote lijnen heb je dus prima in kaart. Maar van dag tot dag precies bijhouden wat er met al die transacties gebeurt is al een stuk moeilijker. Nog ingewikkelder wordt het met de bedrijven waar je incidenteel zaken mee doet. Hoe krijg je daar inzicht in zodat je kunt inspelen op veranderingen?

Zelflerende algoritmes kunnen daarbij helpen. Alle gegevens worden samengevoegd en geanalyseerd, zodat die ‘brij’ van Big Data overzichtelijk wordt. Je kunt patronen gaan herkennen aan de hand van grafieken, en zelfs op individueel klantniveau zien waar afwijkingen ontstaan om daar direct op te reageren – ook bij de handelspartners met wie je niet regelmatig contact hebt.

Goed, inzicht in gegevens is mooi, maar het wordt pas echt interessant als het ook concrete winst oplevert. En dat is zeker het geval – met een datagedreven benadering heb je namelijk elke week de verbeterpunten in zicht, zodat je daar direct actie op kunt ondernemen.

Inkopers: Houd je voorraad op het juiste peil
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar ze bieden wel een uitstekende basis om voorspellingen te doen – zeker als die voorspellingen worden gedaan door slimme algoritmes. Met analyses zie je hoe de vraag zich zal gaan ontwikkelen, en met die kennis kan je veel preciezer inkopen. Vraag en aanbod sluiten beter op elkaar aan, zodat afprijzen om de voorraad op peil te houden niet meer nodig is.

Verkopers: Ken je klant
We zeiden het al – hoe je ook je best doet, kennis hebben van elke klant en elk segment is praktisch niet te doen. Maar als je dat overlaat aan zelflerende algoritmes, wordt er opeens veel meer mogelijk. Je ziet direct hoe het gedrag van een specifieke klant verandert, of dat een productsoort opeens een stijging of daling vertoont. Daarbij laat software per kanaal zien wat er gekocht wordt, en hoeveel marge dat oplevert.

Verwerkers: Je planning perfect geregeld
Ook voor verwerkers is datagedreven werken nuttig. Zo kan je met voorspellingen door zelflerende algoritmes maar liefst twee weken van tevoren zien hoeveel producten er gekocht gaan worden. Dat helpt je om je weekplanning nog strakker vast te stellen: je weet van tevoren al hoeveel personeel je nodig zult hebben om de markt in de komende periode optimaal te bedienen. Daarbij pak je meteen elke week de margekillers aan, zoals ladingdragers en claims.

Datagedreven handel: zet jij de stap?
We hebben in dit overzicht gezien welke voordelen datagedreven handel zoal heeft voor zowel inkopers, verkopers als verwerkers in de sierteelt. Wil je meer weten over hoe algoritmes jou kunnen helpen je winst te maximaliseren, kijk dan eens rond op de website van WDD.

Voor meer informatie:
WDD
www.wdd.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven