Calendula Candyman Orange is publieksfavoriet

Na de grootschalige rassenproef met Calendula (goudsbloem) die deze zomer werd georganiseerd in de tuin van de Royal Horticultural Society in Hyde Hall (Verenigd Koninkrijk) maken Peter Seabrook en Fleuroselect graag de resultaten bekend van de verkiezing van de publieksfavoriet, de zogeheten People's Choice. De bezoekers van de Calendula-expositie in het gedeelte van de tuin dat Floral Fantasia heet, brachten hun stem uit op de volgende zaadvermeerderde rassen van Calendula officinalis:

  1. Candyman Orange (Takii Europe, Thompson & Morgan)
  2. Snow Princess (Mr. Fothergill’s, Suttons en Thompson & Morgan)
  3. Pacific Flame Beauty (Bertrand)
  4. Neon (Takii Europe, Johnsons, Thompson & Morgan)
    Corniche d’Or (Bertrand)
  5. Oopsy Daisy (Takii Europe, Dobies, Mr Fothergill’s) en Orange
  6. Flash (Takii Europe, Mr. Fothergill’s, Thompson & Morgan)

Verder kreeg van de vegetatief vermeerderde rassen Calendula x hybrida ‘Power Daisy Sunray’ van Kerley & Co eenzelfde aantal stemmen als Snow Princess.

Peter Seabrook, tv-tuinman in Groot-Brittannië en leider van de Calendula-proef: “De proef in het kader van het 'Jaar van de Goudsbloem' was erg populair bij de bezoekers. Die bewonderden de grote diversiteit van deze soort. Behalve de winnaars verdienen ook de volgende rassen waardering: de Bon Bon-serie van Benary is vroeg, compact en rijkbloeiend en vormt een uitstekende keuze voor potten en containers; Calexis Orange en Calexis Yellow van Van Hemert & Co. zijn indrukwekkend door hun bloemen met gekrulde petalen die doen denken aan cactusdahlia's, en Crown Orange & Crown Yellow van Thompson & Morgan hebben lange bloemstelen die mooi zijn om te snijden, een mooi gevuld, licht gewelfd hart en bloeien zeer lang." 

Simon Crawford, commercieel directeur van Burpee Europe en voorzitter van de Business Unit Home Gardening van Fleuroselect: ”Deze publieksstemmen zijn zeer waardevol voor plantenveredelaars, omdat ze ons inzicht geven in de kleuren, bloemvormen en plantgroottes die populair zijn bij de consument. Met deze resultaten houden wij absoluut rekening wanneer we beslissen welke nieuwe veredelingsprestaties commercieel zullen worden gelanceerd.”
 
2021, Jaar van de Goudsbloem
Deze proef is opgezet in het kader van de campagne ‘2021, Jaar van de Goudsbloem’, een initiatief van Fleuroselect om de diversiteit van Calendula bij de consument onder de aandacht te brengen. Fleuroselect-leden zonden meer dan 80 rassen in die werden uitgeplant in verschillende gerenommeerde tuinen verspreid over heel Europa. In Hyde Hall in het Verenigd Koninkrijk coördineerden Peter Seabrook en zijn team de proef en kregen bezoekers de kans om hun favoriete goudsbloem te kiezen.

2022, Jaar van de Papaver & Basilicum
Volgend jaar organiseert Fleuroselect promotionele activiteiten rond Papaver en Basilicum. 

bron: Fleuroselect


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven