Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gebruik e-CMR toegestaan in Duitsland

Het gebruik van de elektronische vrachtbrief is in Duitsland nu ook eindelijk toegestaan. De Federale Raad heeft op 17 september 2021 het e-CMR protocol goedgekeurd. Tot nu toe was alleen de papieren vrachtbrief in Duitsland toegestaan.

Veel logistieke goederenstromen gaan van, naar of via Duitsland. Door het mogelijk maken van de e-CMR is een heel belangrijke stap gezet in de richting van papierloos wegtransport in Europa.

Voordelen
"De voordelen van de e-CMR zijn bekend", aldus Wout van den Heuvel, beleidsadviseur digitalisering en innovatie bij TLN. "Het levert kostenbesparing, realtime data en inzicht in de status van een zending op, maar cruciaal is dat het breed toepasbaar is, dus ook in het buitenland. Duitsland was lang een ontbrekende schakel en een belemmering voor het bedrijfsleven om voor de e-CMR te kiezen." 

TransFollow
TLN zet zich al jaren in voor het gebruik van de e-CMR. Van den Heuvel: "Wij zijn samen met beurtvaartadres en evofenedex met de ontwikkeling van TransFollow gestart als oplossing voor de e-CMR. We hebben bij andere landen gelobbyd om het e-CMR verdrag te ratificeren." 

Datadeling
Inmiddels is TransFollow ondergebracht bij de IRU voor verdere Europese uitrol en is de e-CMR in steeds meer landen inzetbaar. De toekomst van e-CMR ziet er goed uit. Steeds meer partijen zien de voordelen. Niet alleen als vervanging van papier maar als basis voor datadelingsvraagstukken zoals uitwisseling data met betrekking tot emballage, met overheden en handhaving en onderling als bedrijfsleven als onderdeel van ketenintegratie. Niet alle hordes zijn al genomen, maar de basis komt steeds beter op orde. Een basis waarop het gehele bedrijfsleven en overheden in Europa verder kunnen bouwen.

Juridisch kader
In 2011 is er een aanvullend e-protocol aan het CMR-Verdrag in werking getreden. Het e-protocol biedt een juridisch kader en juridische standaarden voor het gebruik van elektronische middelen bij het vastleggen van de CMR-vrachtbrief.

Bron: TLN

Publicatiedatum: