Data zijn het nieuwe goud, wordt gezegd. Alle reden dus om het goed te beschermen, en relevante informatie niet gratis af te staan aan bijvoorbeeld toeleveranciers. Hoewel? Zonder data geen innovatie. Daarom ontwikkelde Glas4.0 voor een aantal telersorganisaties een dataprotocol: daarmee kunnen telers afspraken vastleggen over onder meer eigendom en uitwisseling van relevante informatie. Harrij Schmeitz van Glas4.0 vertelt erover bij Innovation Quarter: “Zonder data geen innovatie.”
Veel bedrijven realiseren zich het belang van data. En dus staan ze niks en niemand toe met die data aan de haal te gaan. Begrijpelijk, vindt Schmeitz. Maar die bedrijven beschermen dus iets waarvan ze niet exact weten hoeveel het waard is. “Alsof je een taart gaat snijden, zonder te weten hoe groot de taart is en of er slagroom op zit.”
En minstens zo belangrijk: de ontwikkeling van de sector. Voor nieuwe producten zijn cijfers uit de praktijk nodig. Daarbij komt: hoe belangrijk zijn de data van één enkel bedrijf? Voor echte data science zijn veel gegevens nodig. “Een data scientist heeft niets aan 1 Terabyte informatie. Geloof me: Nederland heeft niet voldoende data over tomaten voor serieuze data science over de teelt van tomaten. Daarvoor zijn er alleen al te veel verschillende rassen, kassen en teeltmethodes.”