Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chinese telers verdienen miljoenen met live streamen van fruit op TikTok

In 2018 had Jin Guowei het financieel nog zwaar en probeerde hij de kost te verdienen met het verkopen van fruit aan toeristen in de straten van Lijiang. Nu is hij 'Brother Pomegranate', een internetsensatie met 7,3 mln volgers en een omzet die in 2020 €39 mln bereikte. Ooit verkocht hij in slechts 20 minuten voor bijna €80.000 aan granaatappelen. 

Dit een voorbeeld van een opkomende trend onder ondernemers op het Chinese platteland. Telers en AGF-handelaren in landelijke provincies verkopen hun producten rechtstreeks aan consumenten in grote steden via interactieve livestreams en korte filmpjes. De  bedenkers van deze filmpjes op Douyin (de Chinese evenknie van TikTok) zagen hun inkomsten in één jaar tijd vervijftienvoudigen, zo laat het bedrijf ByteDance weten. 

Voor het transport van hun groenten en fruit zijn telers nog steeds afhankelijk van de logistieke divisies van grote e-commerce-bedrijven, zoals JD Logistics en Alibaba, of maken ze gebruik van gespecialiseerde bedrijven, waaronder SF Express. Door rechtstreeks aan consumenten te verkopen, lopen ze wel meer risico's, met name omdat consumenten hun geld terug eisen wanneer de producten beschadigd zijn. De toenemende concurrentie en hogere kosten voor koeltransport hollen de marges ook uit, maar de inkomsten die het groeiend aantal bestellingen opleveren en de trouwe schare klanten maken dit ruimschoots goed. 

Bron: bloomberg.com

Publicatiedatum: