Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Farmshops en kamerplanten blijven dominante verkopers in tuincentra

De omzet van kamerplanten en die van farmshops domineerde in de maand mei 2021 in Britse tuincentra, zo blijkt uit het recente Barometer of Trade (BoT)-rapport van de Garden Centre Association (GCA). Aangezien tuincentra in Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland half mei in 2020 weer opengingen, zijn in dit rapport cijfers uit 2019 gebruikt en blijkt dat de omzet van farmshops in mei 2021 met 90,24% is gestegen.


Iain Wylie

Iain Wylie van GCA: "Mei is altijd een sterke maand voor de afzet in alle ledencentra. Deze maand mei vormde hierop geen uitzondering, omdat de mensen het plezier in tuinieren als tijdverdrijf bleven omarmen en hun tuinen en buitenruimten bleven voorbereiden op de zomer. In de loop van het jaar zijn de tuincentra one-stop shops gebleven voor bezoekers die essentiële tuinproducten en planten nodig hebben, vooral die met het extra voordeel van een bedrijfsrestaurant en farmshops, die ook essentiële voeding hebben geleverd aan mensen in hun gemeenschap en die lokaal willen winkelen."

"Tuincentra slagen er nog steeds in om hun klanten alles te bieden wat ze nodig hebben om te genieten van hun tuinen in alle maten, of het nu vensterbanken of grote percelen zijn, alles in rustgevende en luchtige omgevingen, die goed gesitueerd zijn en voldoen aan de Covid-19 maatregelen."

"Hoewel we de cijfers hebben vergeleken met 2019, hebben 11 van de 13 categorieën een stijging in de verkoop gezien. Ook kamerplanten zijn opnieuw een topverkoper gebleven met een verkoopstijging van 67,85% en de algemene vraag naar planten en aanverwante producten is hoog gebleven. Kamerplanten zijn van vitaal belang voor wie geen buitenruimte heeft. Zoals wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, kan zelfs de bescheiden potplant bijdragen tot ons welzijn en onze geestelijke en lichamelijke gezondheid ten goede komen. Dit is het afgelopen jaar een belangrijk afzetgebied geweest, gestimuleerd door de jongere generatie die trotse plantenouders zijn. Ook de miljoenen nieuwe tuiniers die tijdens de vorige sluitingen met de hobby zijn begonnen, blijven enthousiast en dit heeft de verkoop gestimuleerd."

De gedeeltelijke beperkingen die in mei van kracht bleven en de aanhoudende beperkingen voor horeca hebben ertoe geleid dat de horeca-afzet met 38,79% is gedaald, omdat mensen mogelijk in plaats daarvan voor een diner thuis hebben gekozen, vooral met wat guur weer in de loop van de maand. "Het was deze maand duidelijk dat klanten binnen en buiten hun huis verder renoveerden, waarbij de afzet van tuinbestrating met 42,48% steeg en, nu de onzekerheid over de beperkingen volledig is weggenomen, de voorbereidingen voor home-entertaining en verblijfsvakanties werden voortgezet met een afzet van meubilair en BBQ's die met 38,77% steeg. Andere goed presterende categorieën in mei waren onder meer huisdieren en aquariumartikelen met een omzetstijging van 38,76%, geschenken met 33,44%, kleding met 19,84% en tuinspecialiteiten met 16,39%. Ook de verkoop van buitenplanten steeg met 6,31%, evenals die van zaden en bloembollen met 3,99%.

Iain voegde hieraan toe: "Het is zeer bemoedigend om deze cijfers in alle categorieën op twee na te zien. Misschien wijst het ook op een mogelijk voortdurende verandering in het consumentengedrag, aangezien mensen blijven tuinieren ondanks beperkingen voor andere activiteiten die worden opgeheven. Hoewel catering een belangrijke drijvende kracht is achter het aantal bezoekers, heeft het de vastberadenheid van de mensen om ook op andere gebieden te komen kijken en kopen, niet getemperd." De totale verkoop over de maand steeg tot nu toe met 7,61%.

De GCA BoT-rapporten worden samengesteld aan de hand van actuele verkoopcijfers en geven een actueel overzicht van de handelspositie. Ze worden halverwege de maand na afloop van de voorafgaande maand gepubliceerd, nadat alle aangesloten tuincentra hun resultaten hebben ingediend. De BoT-rapporten stellen de leden in staat hun handelspositie te vergelijken met die van andere centra. De GCA vertegenwoordigt bijna 200 tuincentra in het hele land.

Voor meer informatie:
Garden Centre Association
info@gca.org.uk
gca.org.uk

Publicatiedatum: