Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Erik Wassenaar, Veilingmeester RFH

"De klok doet zijn werk"

Het weer maakte een ommezwaai, wat leidde tot zomerse temperaturen. Veel (buiten) bloemen stonden in de knop om eindelijk tot een oogstbaar product te komen. Wat normaal in de maand mei aangevoerd wordt komt pas begin juni langzaam op gang. Met als resultaat: veel aanbod met overall dalende klokprijzen. Rozen, lelies, anjers, Lisianthus; bij eigenlijk alles zag je een dalende prijsvorming. Vergeet daarbij niet dat we zeer goede (prijs) maanden achter ons hebben. Sla je de kalender erop na dan weten we dat we nu een minder sterke periode in gaan voor zowel bloemen als planten. De eerste vakanties staan weer voor de deur en dit heeft effect op de prijsvorming.

Het is dus resetten en weer wennen aan de markt(prijzen). Niet alleen voor aanvoerders en kopers maar ook voor de veilingmeesters. Helaas went dit nooit… In een volgende blog meer over planten!

Ondanks dat de bloemenfeestdagen achter ons liggen bleef de (buitenlandse) koopkracht op niveau. Een partij rozen die binnen enkele seconden onder 12 kopers wordt verdeeld bleef de normaalste gang van zaken. De eigenschappen van de klok bleven en blijven goed tot zijn recht komen; supersnel, super effectief, actuele spotmarktprijs, zeer brede en divers aanbod en koopkracht, daar kan geen ander verkoopsysteem of organisatie tegenop!

Verwachting
Het zomerse weer houdt nog even aan, waardoor de aanvoer verder toeneemt door het (verlate) groeiseizoen van de buitenbloemen. De eerste vakanties beginnen, ook onder de inkopers. Wat je dan zal zien is dat inkoop iets afneemt; de consument koopt minder bloemen, de vaste inkoper weet exact wat en hoeveel hij in kan kopen, zijn ‘vervanger’ is meestal iets voorzichtiger. Hierdoor komen de prijzen meer onder druk te staan. Mijn verwachting is dat we de zeer goede prijsvorming achter ons laten en over zullen gaan naar de zomer prijsvorming van vóór 2020. Of verloopt deze periode net zo goed als vorig jaar zomer?

Afsluiting
Tijdens de afgelopen periode bleek dat de consument bloemen en planten weer in het hart heeft gesloten. Ik hoop dat dit structureel van aard is en dat onze sector (duurzaam) is ‘herontdekt’.

Als er weer op grotere schaal evenementen gevierd mogen worden, de bezettingsgraad van de hotels omhooggaat, op grotere schaal getrouwd gaat worden et cetera, zal dit een positief effect gaan hebben op evenementenbloemen!

Erik Wassenaar, Veilingmeester Bloemen (o.a. Roos), Royal FloraHolland

Connect to Grow
U bent welkom om aan te voeren of te kopen op de klok. Neem contact op met de klantenservice van Royal FloraHolland: 088 789 89 89 en vraag naar een accountmanager of een veilingmeester.

Publicatiedatum: