Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AIPH's webinar drukbezocht

Chinese e-platforms leveren inmiddels meer kwaliteit dan traditionele bloemenwinkels

Het evenement 'Understanding and developing ornamental horticulture in China' dat op 23 februari plaatsvond, kon rekenen op de belangstelling van 300 mensen uit 48 landen, die zich hadden ingeschreven en waarvan meer dan de helft het live-evenement bijwoonde dat werd gefaciliteerd door de ervaren webinar-organisator Jungle Talks. Het evenement werd georganiseerd door de International Association of Horticultural Producers (AIPH) en haar tijdschrift, FloraCulture International (FCI).

Vijf belangrijke presentatoren die op dit moment werkzaam zijn in China lieten hun licht schijnen over de kansen en uitdagingen op de markt van dit land. 

"In eerste instantie hadden e-platforms moeite om de kwaliteit te beheersen, maar nu zijn deze zo goed georganiseerd dat de kwaliteit vaak beter is dan die van een traditionele bloemenwinkel," zegt Wouter Verhey, een agrarisch consulent op de Nederlandse ambassade in Peking. "E-commerce is sinds 2015 meer dan verdrievoudigd en was in 2019 goed voor 4,6 miljard euro. We verwachten dat het dit jaar de €6,2 miljard aantikt. Het is hard op weg de belangrijkste route te worden naar de snelgroeiende Chinese middelklasse."

"Er is hier nu echt een levendige energie in de tuinbouwmarkt voelbaar," zegt Arnoud Touw, business manager Azië voor ICL, een internationale leverancier van meststoffen en groeimedia, die al dertig jaar in China werkt. "Het is echt voelbaar dat de sector grote stappen zet."

Presentator Julienne Zhu vertegenwoordigde de afdeling kweekmateriaal van de China Flower Association. Ze voegde toe dat consumenten zich steeds bewuster worden van merken, wat betekent dat marketing en promotie meer verfijning behoeven.

Ook aan tafel zat Katherine Fan Young, verkoopmanager bij het Nederlandse Holex, een van de grote spelers in het exporteren van Nederlandse bloemen naar China. Zij zei: "De vraag naar kwaliteit en service wordt steeds hoger. Consumenten willen meer transparantie en traceerbaarheid. Er zal meer potentieel zitten in supermarkt en de detailhandel, al zijn de echt hoge volumes er nu nog niet."

 

Verhey voegt toe: "Er is veel ambitie. Aangezien de siertuinbouw en landschapssectoren al zo'n €16,6 miljard waard zijn, is er veel ruimte voor groei en voor nieuwe bedrijven." Hij denkt dat voor mensen die de Chinese markt willen begrijpen, als eerste zouden kunnen deelnemen aan activiteiten van de ambassade. Ook handelsmissies, waar de ambassadeurs hen in contact met partners kan brengen, zijn een goede stap. "Ook al maakt de pandemie het onmogelijk om nu naar China te reizen, deze activiteiten en missies gaan nog steeds door, zowel online als op hybride evenementen."

Voor meer informatie:
AIPH
www.aiph.org
Publicatiedatum: