Pinbetalingen en pinomzet supers stijgen flink door corona

Het maandelijkse aantal pinbetalingen in coronajaar 2020 lijkt op een rit in de achtbaan. De eerste twee maanden van het jaar steeg het aantal pinbetalingen nog met een spectaculaire +18% in vergelijking met 2019, om in april een duikvlucht te maken naar -10%. In de maanden daarna krabbelde het aantal transacties weer op naar +16% in augustus, en zakte vanaf oktober onder nul naar een slotniveau van -18% in december. De totaalstand voor heel 2020 was toch nog positief, met +3,3% meer pinbetalingen dan in 2019.

12% minder transacties aan de toonbank, 2% minder omzet
Aan het slot van afgelopen jaar was ongeveer 20% van alle betalingen aan de toonbank met contant geld. Een jaar eerder was dat nog zo’n 30%. Door deze sterke daling van het aantal contante betalingen was het geschatte totale aantal van 6,2 miljard transacties aan de kassa zo’n 12% lager dan in 2019. De bijbehorende omzet was 2% lager, met naar schatting €148 miljard.

Contactloos betalen is de norm
De coronacrisis heeft er ook toe geleid dat consumenten veel vaker contactloos betalen. Eind 2019 waren minder dan zeven van de tien pinbetalingen contactloos (69%). Inmiddels is 85% van alle pinbetalingen contactloos. Daarvan wordt zo’n 15% met een smartphone of wearable gedaan, ruim de helft meer dan eind 2019.

Sterke toename van mobiel betalen
Ook andere mobiele betalingen, voor online bestellingen, voor losse rekeningen, voor onderling betalen tussen familie en vrienden en voor tweedehands spullen, werden door de coronacrisis sterk aangejaagd. In het eerste volledige jaar dat Instant Payments breed beschikbaar waren, werden 370 miljoen enkelvoudige Instant Payments verwerkt. In december is een nieuw maandrecord gevestigd met 35 miljoen Instant Payments tussen verschillende banken. Een jaar eerder waren dat er 31,5 miljoen. Naar schatting 60% van deze Instant Payments wordt via mobiel bankieren aangeleverd.

Verreweg de meeste online bestellingen worden in Nederland met iDEAL afgerekend (69% marktaandeel in de e-commerce). Zo’n 85% van alle iDEAL-betalingen wordt met een mobiele bankapp afgerond, waaronder nagenoeg alle mobiele betaalverzoeken (zoals Tikkies). In 2020 werden met iDEAL 890 miljoen betalingen gedaan, 223 miljoen meer dan in 2019. De omzet met iDEAL was vorig jaar €70 miljard, bijna €17 miljard meer dan een jaar eerder.

Kwart minder Acceptgiro’s
Niet alleen het gebruik van contant geld is in 2020 sterk afgenomen, ook de verwerking van papieren Acceptgiro’s dook met 26% naar beneden. Werden in 2015 nog 24 miljoen ondertekende papieren Acceptgiro’s per post naar banken opgestuurd, in 2020 waren dat er nog maar 6,4 miljoen, minder dan één Acceptgiro per huishouden per jaar. Het aantal verzenders van Acceptgiro’s is in 2020 bijna gehalveerd, van 16.600 naar 9.000.

Negen van de tien Acceptgiro’s verdwijnen als oud papier in de prullenmand nadat de bijbehorende factuur via mobiel bankieren of internetbankieren is betaald. Daarom stappen de verzenders van Acceptgiro’s in rap tempo over op goedkopere, gebruiksvriendelijker en doeltreffender alternatieven, zoals mobiele betaalverzoeken, automatische incasso’s en QR-codes die met de mobiele apps van banken gescand en betaald kunnen worden. Voor de slinkende groep consumenten die de betaalgegevens toch liever op papier willen ontvangen, is er de contractvrije Betaalinstructie.

Bron: Betaalvereniging 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven