Kijkje in nieuwe "snijbloemenveredelingspowerhouse" BloomStudios van Ball

"Ken je de ziektebestendige impatiens Beacon of PanAmerica Seed? Dit zijn nu precies het soort doorbraken die wij willen verwezenlijken binnen het snijbloemensegment," zegt Scott Rusch van BloomStudios Cut Flowers, de nieuwe snijbloemendivisie van Ball Horticultural, die in oktober 2019 werd opgericht. Deze nieuwe divisie richt zich op nieuwe snijbloemen die worden ontwikkeld door PanAmerican, Ball en een samenwerkend netwerk van particuliere veredelaars. Naast productontwikkeling en veredeling bieden zij ook technische ondersteuning en marketing- en verkooptools om distributeurs voor hun wereldwijde klantenbestand te ondersteunen.  


Een foto gemaakt tijdens één van de proeven in 2019, Van links naar rechts: Scott Rusch, Reid Snyder, Mary O’Connor, Edwin Verheijen.

Hoe het allemaal begon
Het idee voor de oprichting van deze nieuwe divisie vloeide voort uit de wens voor een sterkere focus op deze categorie en de ontwikkeling van waardevolle nieuwe producten voor telers wereldwijd. "Ball en PanAmerican hebben uitstekende snijbloemen in hun assortiment en we zijn van mening dat er nog zoveel meer mogelijk is. We zijn dan ook van plan om het 'veredelingspowerhouse' ten volle te benutten evenals de geavanceerde technologieën waarin Ball heeft geïnvesteerd. Ons doel is de ontwikkeling van nieuwe producten, die telers helpen problemen te overwinnen en die beter presteren, ziektebestendig zijn, een langer vaasleven hebben, etc. Dit zijn een aantal van de eigenschappen waar wij naar op zoek zijn en die ook aansluiten bij onze duurzame waarden."

Veredeling door PanAmerican, Ball en andere veredelaars
Al meer dan 50 jaar ontwikkelt PanAmerican Seed snijbloemen en levert het zaden aan telers over heel de wereld. BloomStudios Cut Flowers is hieruit voort gekomen en streeft naar het introduceren van innovaties op de professionele snijbloemenmarkt. BloomStudios levert producten van PanAmerican, Ball en een samenwerkend netwerk van particuliere veredelaars. "Wanneer je twee verschillende soorten kruist dan krijg je soms het beste van beide. We verwachten dat dit ook zal gelden voor onze samenwerking met andere veredelaars. Het zal ons in staat stellen om nog meer baanbrekende producten te introduceren." Zij zullen deze producen in de meest efficiënte vorm op de markt brengen, of dit nu als weefselcultuur, stekken of zaad is. 

Assortiment
Momenteel bestaat het assortiment uit zo'n 200 rassen in verschillende productcategorieën. Het afgelopen jaar introduceerde het bedrijf tien nieuwe rassen. De top-zes van producten van dit moment wordt gevormd door: dianthus, leeuwenbekjes, matthiola, lisianthus, celosia en de delphinium (klik hier voor de digitale catalogus). Volgens Scott zijn dit de best verkochte producten die zich ook echt onderscheiden op de markt. Neem nu bijvoorbeeld de dianthus amazon. "deze is verschilt van een normale barbatus omdat hij interspecifiek is. Het is een steriele hybride omdat hij geen stuifmeel heeft. Hierdoor blijft deze bloem niet alleen tot een week langer goed in de vaas maar is hij ook beter bestand tegen hitte, waardoor hij beter presteert in tunnels en de vollegrondsteelt. Hij is erg populair in Colombia, China en de VS. De afgelopen jaren zagen we echter ook de belangstelling vanuit Europa en andere markten toenemen."

Proeven, distributie en ondersteuning
BloomStudios levert haar producten wereldwijd. Naast het aanbieden van catalogi en informatie op haar website, die in meerdere talen beschikbaar is, wil het bedrijf er ook zeker van zijn dat haar producten met succes geteeld worden in deze landen. De rassen worden geleverd via het distributienetwerk van PanAmerican Seed en het bedrijf heeft daarnaast op verschillende markten proefpercelen aangelegd, zoals in Nederland, Midden- en Zuid-Amerika, Californië, Zuidoost-Azië, China en Canada. Ook ondersteunt zij lokale en exportmarkten met technische middelen.

Vooruitblikkend
2020 was een moeilijk jaar met name voor telers maar ook voor het oprichten van een nieuwe onderneming. "De grootste uitdaging was het delen van informatie vanwege de onzekerheden en het feit dat vakbeurzen en evenementen geen doorgang konden vinden." Voor het komende jaar heeft het bedrijf dan ook veel in petto. "Ten eerste kunnen we melden dat BloomStudios aanwezig zal zijn via virtuele en fysieke evenementen. Ook verwachten we nieuwe samenwerkingen aan te kunnen kondigen en zullen we in de zomer van 2021 nieuwe producten introduceren."

 

Voor meer informatie
BloomStudios
Scott Rusch
Email: Scott@bloomstudios.com 
www.bloomstudios.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven