Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse bloemen- en plantensector sluit 2020 af op zelfde niveau als 2019

De Spaanse bloemen- en plantensector werd de voorbije maand december eens te meer getroffen door de aanscherping van de coronamaatregelen in veel Europese landen, en in het bijzonder Duitsland en Nederland, de twee belangrijkste exportbestemmingen voor Spaanse bloemen en planten. Na de exportdaling in maart en april 2020 zal ook december negatieve cijfers laten optekenen, aangezien de tuincentra in beide bovengenoemde landen zeker tot midden januari gesloten blijven. Volgens ramingen van de beroepsfederatie Fepex is de Spaanse export van bloemen en planten in 2020 op hetzelfde niveau gebleven als in 2019, met een waarde van €435 mln.

De teelt- en exportsector van bloemen en levende planten werd in 2020 fors getroffen door de pandemie, aangezien de afzet tijdens de lockdown volledig stokte door de sluiting van verkooppunten omdat die als niet-essentiële activiteit werden aangemerkt.

Op Spaans niveau ziet de sector, die verenigd is in het Bloemen- en Plantencomité van Fepex, 2021 met grote bezorgdheid tegemoet als gevolg van een drastische daling van de afzet aan tuincentra en allerhande groenvoorzieng. Toch is er ook reden voor hoop, want er wordt verwacht dat de overheid de sector voor het eerst zal opnemen in het plan voor zogenaamd GLB-steun.

De crisis waar de sector in 2020 mee te kampen heeft gehad, heeft enkele zwakke punten aan het licht gebracht. Zo is het duidelijk geworden dat er een gebrek aan organisatie binnen de sector is op het gebied van teelt en afzet, maar ook dat er investeringsbehoeften zijn en dat er moet ingezet worden op promotieactiviteiten om de consumptie aan te wakkeren. Het consumptiepatroon is immers aan veranderingen onderhevig en de traditionele afzetkanalen hebben het moeilijk.

Daarnaast is het nodig de positie van de Spaanse bedrijven in het internationale retaillandschap te verbeteren aan de hand van een breder productassortiment en het keurmerk “Bloemen en Planten uit Spanje”. Bloemen en planten moeten ook de status verwerven van basisproducten, zowel in de tuincentra als in de supermarkt.

Om de sector in staat te stellen bovengenoemde moeilijkheden te overwinnen, wil het Bloemen- en Plantencomité van Fepex de concurrentienadelen ten opzichte van andere Europese producenten aanpakken en de eigen sterke punten maximaal benutten. Om daarin vooruitgang te boeken, heeft Fepex het ministerie van Landbouw gevraagd om de bloemen- en plantensector op te nemen in het Strategisch Plan van het toekomstige GLB.

Voor meer informatie:
Fepex
www.fepex.es

Publicatiedatum: