Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Schaarste Deense karren dreigt door tekort aan zeecontainers

Stapels nieuwe Deense karren en platen goed voor tientallen zeecontainers staan momenteel bij de productie wachtend op vervoer. Het tekort aan zeecontainers en recordprijzen in het scheepvaart-transport zetten een rem op de aanlevering van nieuwe Deense karren en gerelateerde producten waardoor een schaarste ontstaat.

“De opwaartse druk in de zeevaart tarieven die begin september in een stroomversnelling kwam heeft al effect gehad op de prijzen van Deense karren en platen die begin deze maand binnen zijn gekomen. We zien dat voornamelijk grote spelers al aan het anticiperen zijn en alvast grote aantallen voor begin volgend jaar vastleggen. We hebben onze voorraad flink verhoogd om iedereen te kunnen leveren maar momenteel zijn we al door onze gehele voorraad standaard onderstellen heen. Voorlopig zijn er nog wel zware onderstellen, platen en staanders beschikbaar maar het is afwachten wanneer we de voorraad kunnen aanvullen. Het is al erg lastig om een zeecontainer te bemachtigen maar rederijen hanteren momenteel dagtarieven en bepalen terplekke wie er aan boord mogen.
We verwachten pas nieuwe aanvoer van Deense karren en platen eind maart”, aldus Victor Eijpe van Horti-Innovations.

De FBX11, index ontwikkeld door Freightos die de ontwikkeling in internationale transportprijzen indexeert, laat zien dat de huidige transportprijzen nog aan het pieken zijn. Roderick de la Houssaye, voorzitter van logistieke belangenvereniging Fenix, verwacht dat de huidige situatie voorlopig nog zal aanhouden. “Begin februari is het Chinees Nieuwjaar. De weken daarvoor zijn altijd extreem druk in de scheepvaart. Dat zal voor nog meer vertraging zorgen, met lege schappen tot gevolg. We moeten zo snel mogelijk terug naar een betrouwbare en voorspelbare dienstregeling en roepen de rederijen op om zo snel mogelijk op te schalen.”

bron & foto: Fenex

Publicatiedatum: