Internationale webshop Botanicly start Nederlands dochterbedrijf

Botanicly startte drie jaar geleden vanuit Berlijn met een webshop voor bloemen en planten. Oprichter Jonas Wegener studeerde plantenwetenschappen aan Wageningen U&R en sloeg de handen ineen met enkele softwarespecialisten om een uniek online concept te ontwikkelen.

Botanicly biedt kwekers de mogelijkheid om hun producten rechtstreeks via één webshop te verkopen aan consumenten én markplaatsen door heel Europa. Hierdoor hoeven zij geen eigen webshop op te zetten, wat een hoop geld en tijd bespaart. “We zien dat het de meeste kwekers niet lukt om e-commerce een dragend onderdeel van hun bedrijf te maken”, geeft Wegener aan. “Je krijgt te maken met klanten uit heel Europa en dus met verschillende talen en wet- en regelgeving. Ook stellen marktplaatsen als Amazon, Fruugo en Otto verschillende voorwaarden waaraan je moet voldoen. Los nog van alles wat er geregeld moet worden op gebied van onder andere logistiek, verpakking en klantenservice. Wil je dat allemaal goed doen, dan vraagt dat om een professionele aanpak. Wij nemen kwekerijen die inspanningen uit handen, zodat zij hun producten al op korte termijn overal online kunnen aanbieden.”

Nederlandse tak
Inmiddels is Botanicly actief in heel Europa en worden 3.600 producten van zo’n 15 Europese kwekers aangeboden aan de consument. “We zijn sterk aan het groeien en starten op 1 januari een Nederlands dochterbedrijf. We willen Nederlandse kwekers actief uitnodigen om hun producten aan te bieden via Botanicly, zodat zij hun afzetmarkt kunnen vergroten. Een extra voordeel voor hen, is dat wij kwekers kunnen voorzien van interessante data. Omdat wij dicht op de consument zitten, begrijpen wij de doelgroep, kennen wij de behoeften en kunnen we kwekers helpen om daar tijdig op te anticiperen. Wij voorzien hen van data-analyses om hun klanten te leren kennen. Denk aan geslacht, leeftijd, herkomst en interesses. En we kunnen producten testen in de markt, zodat we nu al kunnen bepalen welke producten in de toekomst in specifieke landen en steden succesvol zullen zijn. Dat geeft jou als kweker een sterke positie richting handel, exporteurs en retail.”

Aanplant van bamboe
Sinds dit jaar werkt Botanicly nauw samen met Greenhouse Marketeers, dat de footprint van tuinbouwbedrijven in kaart brengt en hen helpt de milieubelasting te verminderen. De producten met het duurzaamheidslabel Fair Flora worden inmiddels via de webshop aangeboden, maar de goede relatie heeft er ook toe geleid dat Botanicly met ingang van 1 januari 2021 alleen nog maar “klimaatpositieve” bloemen en planten gaat aanbieden. “Duurzaamheid is een belangrijk thema, zowel voor consumenten als voor kwekers. Wij willen daarin voorop lopen door samen te werken met kwekers die hun producten zo duurzaam mogelijk produceren. En waar zij nog niet zover zijn, helpen wij hen door de CO2-uitstoot te compenseren. We compenseren zelfs meer dan de daadwerkelijke milieubelasting, waardoor de bloemen en planten die kwekers via Botanicly aanbieden niet klimaatneutraal zijn, maar zelfs klimaatpositief.” Die compensatie gebeurt door de aanplant van bamboe via Bamboo Village Uganda. “Voor ons is dit een logische keuze en we verwachten dat dit verhaal aansluit bij zowel het gevoel van de consument als de trends in de markt. Daarom zullen we het verhaal achter de producten ook duidelijk communiceren op de website en op de labels bij het product.”

Voor meer informatie:
www.botanicly.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven