Andrew Wambua, Molo River Roses

"2020 voelt als navigeren door onverkend terrein"

Het jaar begon behoorlijk goed voor de meeste bloementelers in Kenia. Het weer was goed, wat leidde tot een goede productie voor Valentijnsdag. Ook de prijzen waren goed en iedereen keek uit naar een beter jaar in vergelijking met voorgaande jaren. Maar er gebeurde iets heel anders. In onderstaande vertelt Andrew Wambua, algemeen manager van Molo River Roses (een van de drie bloemteeltbedrijven van Mzurrie Flowers) over zijn ervaringen. Volgens hem voelde afgelopen jaar als "navigeren door onverkend terrein ."


Andrew Wambua in de kas.

Van annulering tot annulering - 'iedereen in paniek' 
"Terwijl we ons voorbereidden op de verkopen voor International Women's Day bereikte ons langzaam het nieuws van een ongewoon virus in China. Dit was voor ons ver weg, omdat in het recente verleden dit soort verschijnselen lokaal bleven en zich niet zo snel verspreidden. Het duurde niet lang of alle bestellingen van Chinese klanten werden geannuleerd. Het virus verspreidde zich vervolgens in Europa en Rusland als een bosbrand en toen annuleerden bijna al onze klanten. Met alle lockdowns en het sluiten van grenzen was er ook zeer beperkte vervoersruimte voor de paar bestellingen die we nog wel kregen. Tot slot liep ook de veiling volledig vast, waardoor veel bloemen verloren zijn gegaan. Iedereen raakte in paniek."

Bespaard op arbeid
In Kenia zetten de meeste kwekers hun activiteiten stop, stuurden medewerkers naar huis en wachtten om te zien welke kant deze situatie op zou gaan, zo let Andrew uit. "Veel teeltbedrijven stopten met snijden, bemesting en gewasbescherming. Veel medewerkers verloren hun baan omdat teeltbedrijven moesten besparen op arbeidskosten. De paar medewerkers die nog in dienst waren, moesten 30-50% van hun salaris inleveren."

Mzurrie Flowers - slechts 15-20% geëxporteerd
Mzurrie Flowers pakte het anders aan. Andrew: "Vanuit de visie het merk hoog te houden is Mzurrie volledig in productie gebleven. We hebben geen medewerkers naar huis gestuurd en we hebben ook geen salarissen gekort. Hoewel we maar 15-20% van onze productie konden exporteren, hebben we onze activiteiten voortgezet. We hebben alle stelen die we niet konden verkopen toch gesneden en vernietigd. Vanzelfsprekend heeft dit een zware wissel getrokken op onze financiën/de cashflor in maart en april."


Management van (Mzurri picking (de code die later werd gekozen) Rosa Love Me® Inger Kristine)

Eind april: bestellingen nemen toe - "gelukkig hadden we bloemen"
Gelukkig namen de bestellingen in de laatste week van april weer toe. "Dit kwam voornamelijk doordat er in mei in een aantal landen moederdag wordt gevierd. Gelukkig hadden we toen bloemen, aangezien andere bedrijven de productie stil hadden gelegd. De grootste uitdaging was het vinden van vliegcapaciteit. De paar vervoerders die noch op Kenia vlogen hadden hun prijzen verdubbeld en de capaciteit was niet voldoende. Over het geheel genomen waren de verkopen van mei tot en met september goed, omdat een meerderheid van de economieën gedeeltelijk weer open gingen."

De tweede golf
In oktober rapporteerden de meeste landen een tweede golf. De verkopen namen af, maar niet zo drastisch als in maart, legt Andrew uit. Hij hoopt vooral dat de situatie niet verslechterd nu de kerstdagen voor de deur staan. "Dat is voor ons een van de belangrijkste verkoopmomenten, met name rode en witte bloemen lopen dan hard." 

Voor meer informatie:
Mzurrie Flowers
https://www.mzurrieflowers.co.ke/  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven