Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Deel 2 over servitization: "Weet wanneer je een factuur kunt sturen"

“Het leveren van services vraagt een diepgaande en langdurige relatie met de klant”, stelde keynote spreker Cees Bijl, Head of Strategic Accounts bij Medtronic, tijdens het event Greenhouse Technology as a Service. In plaats van onderdelen te leveren aan het ziekenhuis, is Medtronic geïntegreerd onderdeel van het ziekenhuis door het leveren van medische apparatuur als managed service.

Annie van de Riet, sinds november 2019 voorzitter van de branchevereniging AVAG en gastvrouw van het event, benoemde in de opening de vele positieve reacties op het eerste event waarin de mogelijkheden en kansen van servitization centraal stonden. Dit tweede event werd gericht op de concrete toepassing en implementatie van services.

Gratis?
Prof. Jan van den Ende, spreker op het eerste event, liet nu aan de hand van een model zien dat je strategische doelstelling bepalend is voor de organisatie van de service. “Is het geven van teeltadvies door een leverancier in de tuinbouwtechniek een onbetaalde service bij het product, of een betaalde service náást het product? Weet wanneer je een factuur kunt sturen!” Hij benadrukte ook het belang van marktgerichte innovatie zodat niet voor elke klant een totaal verschillende service geleverd wordt.


Cees Bijl was de keynote spreker

Service apart
Cees Bijl illustreerde vanuit zijn ervaringen bij Philips, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor Horticulture Lighting Solution, en bij Medtronic, de ruim 50 genodigden met concrete voorbeelden waarom het implementeren van services een challenge en soms een struggle is. “Het leveren van services vraagt specifieke kennis en kunde van de medewerkers en voldoende focus. Daarom is het verstandig om de services apart te zetten van de productgerichte bestaande organisatie”.

Hij benadrukte dat een volledige waterscheiding  ook ongewenst is. Dankzij gemeenschappelijke domeinkennis en gezamenlijk gebruik van faciliteiten kunnen synergie- en efficiëntievoordelen behaald worden.

 
Masterclass
Het "Greenhouse Technology as a Service" event werd georganiseerd door AVAG Greenhouse Technology Center en stichting Hortivation in samenwerking met Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, vond plaats op 10 september en zal een vervolg krijgen in de vorm van een masterclass voor AVAG-leden waarin de implementatie van servitization voor deze bedrijven nader uitgewerkt worden.

Foto's: Rolf van Koppen Fotografie

Voor meer informatie:
AVAG
www.avag.nl 
info@avag.nl 

Publicatiedatum: