Jerry van der Spek, ADFonline

Veelbelovende Braziliaanse sierteeltmarkt biedt volop potentie en mogelijkheden

Veel telers zijn vaak op zoek naar nieuwe landen om hun producten naar te exporteren, maar wat als de markt in je eigen land groot genoeg is en nog steeds groeit? In dit artikel hebben we het over Brazilië. Met zijn 210 miljoen inwoners is het een zeer grote markt en in de loop der jaren is de sierteeltsector in dit land al aanzienlijk gegroeid. Maar er zijn nog genoeg mogelijkheden om het nog verder uit te bouwen. De veiling in Holambra - ook wel de hoofdstad van de bloemen genoemd - laat bijvoorbeeld de laatste 10 jaar een jaarlijkse dubbelcijferige groei zien en de supermarkten investeren steeds meer in hun bloemenafdelingen. Dit vertelt Jerry van der Spek van ADFonline, een online groothandel in planten en bloemen voor de Braziliaanse retail.


Jerry van der Spek toont de Make-Upz vetplanten.

Sierteelt in Brazilië
Laten we, voordat we de mogelijkheden laten zien, eerst een blik werpen op de sierteeltsector in Brazilië. In de jaren '70 en '80 ontstond de sierteeltsector en aan het eind van de jaren '80 werd de eerste veiling in Holambra gehouden. In 2009 werd een nieuw complex opgericht en nu beschikken ze over 3 klokken, digitale platformen en veilingvoorverkopen. En meer sierteelthandelaren en verenigingen vestigden zich in de loop der jaren in Holambra, waardoor een belangrijk bloemenknooppunt ontstond. Van alle bloemen en planten die in Brazilië worden verkocht, gaat 45 tot 50% via Holambra naar hun verkooppunt. "Deze stad wordt daarom ook wel de Hoofdstad van de Bloemen genoemd en omdat de binnenlandse vraag zo groot is, blijven bijna alle bloemen en planten binnen het land," legt van der Spek uit.

In de loop der jaren is zowel de teelt als de vraag naar bloemen in het land toegenomen. "Nu zijn bijna alle veredelaars in het land vertegenwoordigd en als we kijken naar de Holombra-veiling, zijn ze de laatste 10 jaar met meer dan 10 procent per jaar gegroeid."

De meest populaire producten die via de veiling worden verkocht zijn de bloeiende planten, met de phalaenopsis op nummer 1, gevolgd door de Kalanchoë, Chrysanthenum, Saint Paulia en Anthurium. Ongeveer 20 jaar geleden is in Holambra een nieuwe samenwerking gestart, Cooperflora genaamd, met als belangrijkste focus de verkoop van snijbloemen. In de afgelopen 5 jaar is ook Veiling Holambra hard op weg om snijbloemen in de winkels te krijgen.

In de loop der jaren is de vraag naar planten gegroeid en lijkt het toenemende aanbod van planten in de supermarkten een grote rol te spelen. "Zo'n 16 jaar geleden is de Holombra veiling zich meer gaan richten op supermarkten en sindsdien zien we ook dat supermarkten meer investeren in hun bloemenafdeling."

Het grote assortiment van ADFonline op hun vestiging in Holambra

ADFonline
Supermarktketens zijn een van de belangrijkste klanten van ADFonline, het bedrijf dat Van der Spek 5 jaar geleden is gestart. Maar hoe is het allemaal begonnen? Van der Spek is geboren en getogen in het Westland en is 30 jaar geleden geëmigreerd naar Brazilië, waar hij in 1990 begon te werken voor een Nederlandse teler in Holambra. Hij werkte daar 3 jaar en vervolgde zijn carrière bij de Nederlandse chrysantenveredelaar Dekker Chrysanten, waar hij algemeen directeur was voor Brazilië. In 2006 is het hoofdkantoor van Dekker in Zuid-Amerika verhuisd naar Bolivia. Van der Spek is ook naar Bolivia verhuisd, maar omdat hij Brazilië miste, besloot hij terug te keren, parttime te gaan werken voor Schoneveld als vertegenwoordiger van Zuid-Amerika en tegelijkertijd een eigen bedrijf op te zetten.

Hij begon met het leveren van bloemen B2C (Business To Consumer ), via het internet via een webshop, maar stuitte al snel op de logistieke uitdagingen in het land en zag betere kansen in B2B (Business To Business). In 2015 vroeg hij temperatuur gecontroleerde ruimte aan bij de Veiling Holambra en zette hij ADFonline op, een online platform, ingekocht in Nederland, Match-online, waarmee hij zowel aan supermarktketens als aan tuincentra, woonhuizen en dierenspeciaalzaken levert. "Tegenwoordig leveren we één of twee keer per week aan 10-12 winkelketens."

Temperatuur gecontroleerde opslag en transport om de koelketen te onderhouden tot aan de winkels.

"We richten ons op de ketens met middelgrote winkels, met 20-25 kassa's." En naast het leveren van het product, probeert hij het zijn klanten zo makkelijk mogelijk te maken. "We gaan verder dan alleen verkoop en levering, we bieden ‘category management’ om hen in staat te stellen hun verkoopvolumes te vergroten. Samen met onze klanten proberen we de profielen van de winkels op te sporen om de juiste mix voor de juiste winkel aan te passen. Zo willen we bijvoorbeeld samenwerken met een bloemist in de winkel en adviseren we supermarkten om een van hun medewerkers verantwoordelijk te maken voor de bloemenafdeling, net als de bakker in de bakkerij en de slager in de slagerij. Vervolgens bieden we deze medewerkers ook trainingen aan. Zij zorgen voor het product en helpen de consument. Hierdoor zien we dat supermarkten minder afval hebben en meer verkopen, dus een win-win situatie."

Aantrekkelijke schappen stimuleren de verkoop en ADFonline biedt trainingen aan de verantwoordelijken om deze schappen te creëren. "De schappen worden 'opgebouwd' door middel van een 'bouwconcept' dat is gebaseerd op prijs, hoogte, kleur en promoties. Zie de voor (antes) en na (depois) foto's.

Zoveel mogelijkheden om te groeien
Volgens Van der Spek zijn er nog veel mogelijkheden om te groeien in het land. "Ik heb maar een klein stukje van de grote 'supermarktketen-taart' in Brazilië. Alleen al in de staat Sao Paolo zijn er bijvoorbeeld al 150 supermarktketens." En deze ketens blijven groeien. "Elk jaar openen de meeste ketens nieuwe winkels, sommige meer dan 5 per jaar. Dit, gecombineerd met de investeringen in hun bloemenafdelingen, biedt veel mogelijkheden om te groeien voor de sierteeltsector."

Daarnaast is er ook potentie om te groeien in het snijbloemensegment. "Dit deel is momenteel onderontwikkeld. De bloeiende planten zijn de producten die vooral verkocht worden, maar we hebben goede hoop dat de boeketsector een goede voet aan de grond krijgt in het land. Nu worden de snijbloemen vooral gebruikt voor grote evenementen in dit land, maar de particuliere verkoop is nog steeds laag. En dat komt volgens van der Spek vooral door de onderontwikkelde koelketen, de voor- en nabehandeling van de bloemen. "We kunnen daar veel winnen en we zien veel mogelijkheden om snijbloemen in onze winkels te krijgen."

Meer voor (antes) een training en na (depois) een training foto's van de schappen in een supermarkt.

Make-Upz project
En Van der Spek is altijd op zoek naar het vergroten van de vraag naar bloemenproducten op verschillende manieren en het brengen van innovaties voor zijn klanten. In december 2019 introduceerde hij samen met het Nederlandse bedrijf Greencre8 een nieuw concept op de Braziliaanse markt, namelijk de Make-upz-faciliteiten. Make-Upz is een merknaam van planten en bloemen, die op een unieke manier zijn gedecoreerd. Het is uitgevonden door Richard Grootscholten van Greencre8 enkele jaren geleden en van der Spek zag mogelijkheden om dit merk in Brazilië te laten slagen.

"In dit concept worden planten en bloemen - we gebruiken voornamelijk vetplanten, cactussen, sanseveria en anthurium - gekleurd met materialen die niet schadelijk zijn voor de plant of de bloem." Tot nu toe neemt de vraag toe. "We zien dat het vrij snel wordt opgepikt. De belangstelling is groot en de Brazilianen lijken het leuk te vinden, gekleurde phalaenopsis bijvoorbeeld zijn hier ook erg trendy."

Hectische tijden door COVID-19
Omdat er in deze sector en in dit land nog zoveel te winnen valt, heeft Van der Spek nooit een luie dag. Zeker met de hectische situatie die COVID-19 de afgelopen maanden heeft veroorzaakt. De sector is hard getroffen, maar gelukkig komt de verkoop van bloeiende planten weer op gang met supermarkten die een recordverkoop hebben gehad. Gelukkig voor Van der Spek, want in het begin van de pandemie besloot hij zijn locatie op de veiling in Holombra met 40% uit te breiden en zijn commerciële team met 25% uit te breiden.

"In maart, toen de pandemie losbarstte, daalden ook onze orders, maar we verwachtten dat we niet zouden voldoen aan de vraag die daarna zou volgen, want vóór de COVID-19 zagen we al dat supermarktketens het aantal supermarkten verhoogden en investeerden in hun bloemenafdelingen. Je weet natuurlijk nooit of het de juiste beslissing zal zijn, maar we hebben de kans gegrepen." Tot nu toe lijkt het een goede beslissing te zijn geweest, omdat ze een aantal nieuwe klanten hebben verwelkomd.

Klik hier om meer te weten te komen over de impact van COVID-19 op de Braziliaanse markt.

Voor meer informatie:
ADFonline
Jerry van der Spek
jerry@adfonline.com.br
www.adfonline.com.br


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven