Wim van der Plas, Floral Trade Group

"Zonder de kwekers zijn wij niets en vice versa"

Tholen - Er wordt altijd gezegd dat bloemen bij uitstek ‘crisisgevoelig’ zijn. Zodra de consument minder te besteden heeft, valt het plantje van de boodschappenlijst. “Maar de afgelopen tijd hebben we juist gezien wat een geweldig product we eigenlijk hebben”, vertelt Wim van der Plas, directeur Floral Trade Group (FTG). “Zoals bijvoorbeeld ook de geweldig verlopen verkoop met de recente Moederdagen in landen als Zwitserland, Frankrijk en Duitsland laat zien hebben wij juist iets waarmee mensen elkaar, voor relatief weinig, blij kunnen maken.”

FTG, met een omzet van grofweg 350 miljoen een van de grote spelers in de sierteeltexport, kijkt terug op een paar woelige maanden. “Vakhandel, tuincentra en bloemisten hebben overal, en vooral in landen als Italië en Frankrijk, flinke klappen gekregen”, vertelt Wim. “Het gebeurde letterlijk dat een supermarkt boeketten verkocht terwijl de bloemist aan de overkant van de straat toekeek. En dat beide bedrijven klant bij ons waren. De retail ging door ten koste van de vakhandel, een situatie die in deze landen 6, 7, of wel 8 weken aanhield. Daar zijn klappen gevallen die dit jaar niet meer goed gemaakt gaan worden.”

Toen begin maart Italië, en in week drie ongeveer de hele rest van Europa op zwart ging, viel even alle controle weg. “Ineens heeft alleen dat nog prioriteit: hoe gaan we dit overleven? We riepen een crisisteam bijeen. Praktisch alle investeringen werden kaltgestellt. Een lopende overname idem. Grip op de knip en cash is king waren zo’n beetje de leidende gedachten. Ineens weet je niet of klanten überhaupt nog zullen betalen en er staat nu eenmaal veel geld uit. En niemand die het wist: duurt dit 1 week, 3 weken, 3 maanden? De worst case waar wij vanuit gingen was: dit gaat drie maanden duren en dan nog eens 3 maanden op 50% van de omzet.”

Maar, zo weten we nu ook, het kan verkeren. Markten gingen weer open en klanten kwamen, vaak veel sneller dan aanvankelijk gedacht, weer terug. “Zoals het er nu voorstaat had ik pak hem beet eind maart niet durven dromen. Alle winkels en retailers die wij beleveren zijn weer open. Sommige kanalen en markten lopen nog wat stroef of kennen nog beperkingen, maar de e-commerce kant pakt goed door. Ook gaf de bank snel commitment en ook hebben we niemand hoeven ontslaan. We hebben afgevloeid met uitzendbureaus om zoveel mogelijk onze eigen mensen aan het werk te houden. Meestal konden mensen als nog worden ondergebracht bij andere poten aan het bedrijf; een mooie illustratie van de kracht van het collectief.”

Of hulp van de overheid te verwachten valt en reëel is, is vooralsnog niet helemaal duidelijk. We hopen op enige compensatie, maar die garantie hebben we niet in de zak. Terwijl we toch enige tientallen miljoenen aan omzet zijn misgelopen. Van de andere kant is dit niet het belangrijkste. Veel belangrijker is dat de kwekers, die het voor een deel echt nodig hebben, het wel gekregen hebben. Wat deze hele situatie nog maar eens bevestigd heeft, is hoezeer wij de kwekers nodig hebben. Zonder hen zijn wij niets en vice versa. En ook dat was nieuw aan deze crisissituatie: hoe acuut de zorgen ook waren, deze waren niet alleen op eigen lijfsbehoud gericht maar op die van al onze partners. Het overkwam ons als collectief. Dat bracht een zeker gevoel van saamhorigheid, maar, ook al klinkt dat misschien vreemd, te midden van de chaos ook een bepaalde rust.”

Onder de streep, besluit Wim, gaat men weliswaar niet de geprognosticeerde omzet halen, maar hoopt men eind van het jaar alsnog een positief resultaat te halen. "We hebben een flinke klap gehad, maar al met al ben ik nu redelijk tevreden. Ik had niet durven denken dat we nu al op dit niveau zouden zijn. Hoe de markt zich ontwikkelt, weet je natuurlijk niet. Voor nu kunnen we goed aan onze producten komen tegen een redelijke prijs. Maar als die markten waar nu nog restricties op zitten, eraf gaan en er komt schaarste, dan kan het ook weer lastig worden. Hoe dan ook, wij hebben er zo langzaam aan wel weer vertrouwen in."

 

Voor meer informatie:
Floral Trade Group
www.floraltradegroup.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven