Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco van Zijverden, DFG

"DFG weer terug op 90% van normale volumes"

"We zitten weer op 90% van ons normale volume", zo vertelde Marco van Zijverden, CEO van Dutch Flower Group (DFG) afgelopen week tijdens een van PMA Virtual Town Hall meetings*. Daarmee trekt de markt boven verwachting snel aan, met zelfs recordomzetten op de digitale kanalen

Marco van Zijverden

Van Covid-19-uitbraak tot nu
Na China werden aanvankelijk verschillende andere belangrijke exportlanden, zoals Duitsland, het VK, Italië en Zwitserland medio maart gesloten. Dit had een grote impact op de bloemensector: 50% van het veilingvolume werd op 16 maart vernietigd. Gelukkig hebben de laatste weken steeds meer landen zich een beetje opengesteld voor de handel en is de verkoop van DFG gestegen. "In China zijn we weer terug bij de volumes die we voor Covid-19 hadden. Daarnaast trekt Duitsland snel aan, en landen als Zwitserland, Italië, Frankrijk en Spanje volgen op iets langzamer tempo. Ook vanuit de VS neemt de vraag naar bloemen weer toe, maar luchtvrachtbeperkingen en de gestegen kosten maken het een uitdaging om de bloemen vanuit Nederland te verschepen. Hetzelfde geldt voor bloemen vanuit Kenia, waar slechts 25% van de luchtvracht beschikbaar is."

Online verkoop schiet omhoog
In alle kanalen is DFG praktisch terug op de normale volumes, met als positieve uitzondering de online verkoop. "Bij tuincentra, doe-het-zelfwinkels en de groothandel zitten we weer op 80% en bij de middelgrote supermarkten op 90%, maar de online verkoop is ongeveer 4 tot 5 keer hoger dan vorig jaar. Waarbij je wel moet aantekenen dat online natuurlijk nog steeds een beperkt deel van de totale business is."

Let Hope Bloom campagne

Campagnes tijdens Covid-19
DFG heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten in het top of mind houden van bloemen bij de consument. Samen met Bloemenbureau Holland lanceerde men op 27 maart de campagne ‘Let Hope Bloom’. Samen met veredelaars en kwekers bracht men op Goede Vrijdag (10 april) 150.000 boeketten naar verzorgingshuizen door heel Nederland. Bovendien heeft men een steentje bijgedragen aan de lobby om steun los te krijgen bij de overheid.

Verandering in assortiment
Van Zijverden ziet dat consumenten bloemen en planten blijven kopen. Tegelijkertijd is het assortiment bij de groothandel wel een beetje veranderd. "Omdat er geen evenementen zijn, is er minder vraag naar exclusieve bloemen en planten. Van de andere kant is de vraag naar regulier product, voor op de vensterbank of in de tuin, juist weer gegroeid. Dat is terug te zien in de prijzen: luxe bloemen zijn op dit moment goedkoper en de meer standaard bloemen krijgen een goede prijs, omdat mensen ze blijven kopen."

Verwachtingen na COVID-19
Als we kijken naar de dag van morgen, verwacht DFG dat de bloemendetailhandel in een hoger tempo zal blijven groeien, 'discounters' nog sneller dan de supermarkten. Aangezien meer mensen thuis zullen blijven, verwacht Marco dat er ook meer vraag zal zijn naar bloemen en planten. Of er dan altijd voldoende product zal zijn kan, gezien de huidige situatie bij de kwekers, een vraag worden. Daarnaast verwacht hij dat zich op het gebied van arbeid nieuwe uitdagingen zullen voordoen - misschien hebben we dadelijk te maken met een hogere werkloosheid, met minder arbeidsmigranten en onvervulde vacatures. Een aanvankelijk voorspelde faillissementsgolf zal, denkt ook Marco, waarschijnlijk meevallen - het zal bedrijven treffen die er ook voor de crisis al niet heel sterk voorstonden. En last but not least verwacht Van Zijverden dat logistieke alternatieven, zoals zeevracht, zullen groeien. "Inmiddels zijn we al begonnen met het verschepen van meer bloemen over zee van Colombia naar het VK, maar ook vanuit Kenia. En toch hebben onze bloemen na 20 tot 25 dagen reizen nog steeds een gegarandeerd vaasleven van 7 dagen voor de consument."

Voor meer informatie:
www.dfg.nl

 

* Klik hier om u in te schrijven voor de volgende PMA Virtual Town Hall op 13 mei a.s.

Publicatiedatum: